Tuesday, February 4, 2014

رکورد جديد مصرف گاز؛ پتروشيمی‌ها نيمه‌تعطيل

F5CDE5AF 40CE 45B6 B3C6 1C722EF8D296 w640 r1 s cx0 cy10 cw0 رکورد جديد مصرف گاز؛ پتروشيمی‌ها نيمه‌تعطيل



همزمان با سرمای شدید در چندین استان خبرگزاری‌ها از ثبت رکورد جدید در مصرف گاز کشور خبر داده‌اند؛ موضوعی که باعث قطعی برق مناطقی از کشور، توقف فعالیت صدها جایگاه «سی ان جی» و درخواست وزارت نفت از پتروشیمی‌ها برای توقف فعالیت آنها شده است.


خبرگزاری مهر، سه‌شنبه پانزده بهمن ماه از قول مجید بوجارزاده سخنگوی شرکت ملی گاز گزارش داده است که طی چند روز گذشته متوسط مصرف گاز کشور ۵۷۰ میلیون متر مکعب در روز بوده که سهم بخش خانگی از مصرف گاز ۵۱۸ میلیون متر مکعب بوده است.


وی گفته است که به خاطر کمبود گاز برای تامین بخش خانگی، گازرسانی به نیروگاه‌های برقی و صنایع محدود شده است.


نیروگاه‌های برق ایران روزانه حداقل نیاز به ۱۳۵ میلیون متر مکعب گاز دارند و نیاز بخش صنعت به گاز نیز روزانه ۶۵ میلیون متر مکعب گزارش شده است.


ایران طی ماه‌های اخیر مجبور به جایگزین کردن سوخت‌های مایع به جای تحویل گاز در نیروگاه‌های برق شده است.


رضا عراقی مدیر عامل شرکت ملی گاز نیز به خبرگزاری مهر گفته بود که کل ظرفیت پالایش گاز طبیعی کشور با احتساب واردات گاز از ترکمنستان ۶۰۰ میلیون متر مکعب در روز است.


با توجه به اوج گرفتن مصرف خانگی به مرز ۵۲۰ میلیون متر مکعب، ایران در عمل گاز چندانی برای اختصاص به بخش‌های دیگر ندارد.


این خبرگزاری همچنین روز سه‌شنبه از قطع فعالیت ۳۰۰ جایگاه «سی ان جی» به خاطر کمبود گاز خبر داده است.


بر اساس این گزارش، اردشیر دادرس رئیس هیات مدیره انجمن صنفی «سی ان جی» گفته است که تعطیلی برخی جایگاه‌های سی ان جی کشور بعضا به ۱۴ تا ۱۵ روز می‌رسد. ایران قبلا روزانه ۱۷ میلیون متر مکعب تولید ال ان جی داشت.


با وجود سرمایه گذاری ۴۶ میلیارد دلاری، دولت پیشین نتوانست حتی یک فاز جدید پارس جنوبی را راه اندازی کند.


در سال‌های اخیر، دولت محمود احمدی‌نژاد همچنین ۱۰ میلیارد دلار برای پروژه‌های تامین پایدار گازرسانی در کشور هزینه کرده است، از جمله دو پروژه مخزن طبیعی ذخیره‌سازی گاز که تنها فاز اول یکی از این مخزن‌ها راه ‌اندازی شده است.


بخش پتروشیمی ایران نیز روزانه ۳۰ تا ۳۵ میلیون متر مکعب گاز نیاز دارد که بر اساس اخبار رسانه‌های ایران در هفته‌های گذشته دولت تنها موفق به تحویل ۱۷ میلیون متر مکعب گاز به واحدهای پتروشیمی شده است.


خبرگزاری مهر، ۱۵ بهمن ماه گزارش داد که وزارت نفت ایران از مجتمع‌های پتروشیمی خواسته است که با حداقل ظرفیت کار کنند و اگر بتوانند، فعالیت خود را تا اطلاع ثانوی متوقف کنند.


احمد مهدوی دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی به این خبرگزاری گفته است که به علت کاهش گازرسانی به پتروشیمی‌ها، علاوه بر کاهش تولید برخی محصولات، تولید اوره، آمونیاک و متانول از یک ماه گذشته به طور کامل متوقف شده است.


به گفته وی، در چهل روز گذشته حدود یک و نیم میلیارد دلار زیان به صنعت پتروشیمی ایران وارد شده است.


این در حالی است که ترکمنستان اخیرا صادرات گاز به ایران را از ۷ میلیون متر مکعب در نیمه اول سال جاری خورشیدی به ۲۲ میلیون متر مکعب در روز افزایش داد تا ایران بتواند مقداری از کمبود گاز خود را جبران کند.


منبع: رادیو فردا



رکورد جديد مصرف گاز؛ پتروشيمی‌ها نيمه‌تعطيل

No comments:

Post a Comment