Sunday, February 2, 2014

ظریف: راه‌حل بدون اسد برای سوریه “توهم” است

photo4 ظریف: راه‌حل بدون اسد برای سوریه “توهم” است لیبراسیون در شهریور ۱۳۹۲ درباره کمکهای اقتصادی ایران به سوریه نوشت که تاکنون ایران در جنگ سوریه ۱۷ میلیارد دلار به بشار اسد کمک کرده است. ناوی پیلای، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، برای اولین بار در تاریخ ۱۱ آذر ۱۳۹۲ مستقیما بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را به همکاری در جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت متهم کرده است..


محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در مصاحبه با روزنامه آلمانی “فرانکفورتر آلگماینه تسایتونگ” خواستار پایان گرفتن خونریزی در سوریه شد و  هر راه‌حلی بدون بشار اسد برای بحران سوریه را یک “توهم” خواند.


روزنامه آلمانی “فرانکفورتر آلگماینه تساینونگ” در  حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، با وزیر خارجه ایران مصاحبه مفصلی انجام داده که بخش‌هایی از آن در رو یکشنبه دوم فوریه در وبسایت این روزنامه آمده است. مشروح این گفتگو روز دوشنبه سوم فوریه در دسترس خواهد بود.



ظریف شرایط در سوریه را “فاجعه” دانسته و خواهان کمک‌های انساندوستانه برای “همه مردم سوریه” شده است.



محمدجواد ظریف در این مصاحبه بر لزوم آتش‌بسی فوری در سوریه تاکید کرده و افزوده است: «مهم نیست که این آتش‌بس در یک نقطه یا در تمام سوریه باشد؛ خونریزی در سوریه باید پایان یابد.»


ظریف شرایط در سوریه را “فاجعه” دانسته و خواهان کمک‌های انساندوستانه برای “همه مردم سوریه” شده است.


او هم‌زمان از مخالفان اسد و حامیان خارجی‌شان انتقاد کرده و گفته است: «بالاخره باید این توهم را به فراموشی سپرد که بدون اسد می‌توان به راه‌حلی دست یافت. ما اینجا در مورد آدم‌های زیادی که دست‌شان به خون آلوده است حرف می‌زنیم و همچنین در مورد پول‌ها و سلاح‌هایی که از خارج ارسال می‌شوند. هیچ کس نمی‌تواند خود را مقدم بر دیگران بداند. حقی برای کشورهای خارجی وجود ندارد که در این باره تصمیم بگیرند که چه کسی در سوریه حکومت کند.»


وزیر خارجه ایران همچنین در مورد خطر گسترش بنیادگرایی اسلامی در سوریه هشدار داده و گفته است، این موضوع نه تنها منطقه را به خطر می‌اندازد بلکه «عواقب آن به جای جای اروپا هم سرایت خواهد کرد.»



ظریف:  گسترش بنیادگرایی اسلامی در سوریه نه تنها منطقه را به خطر می‌اندازد بلکه عواقب آن به جای جای اروپا هم سرایت خواهد کرد.»



محمدجواد ظریف در پاسخ به سوال احتمال همکارهای نزدیک‌تر ایران با کشورهای غربی در مبارزه علیه این بنیادگرایان گفت: «در این صورت باید کشورهایی رفتارشان را بازنگری کنند که از یک طرف ادعای مبارزه با تروریسم را دارند و از طرف دیگر از گروه‌های خطرناک تروریستی حمایت می‌کنند. اعتماد، مسیری یک‌طرفه نیست.»


تاکید بر استفاده از تکنولوژی اتمی


روزنامه “فرانکفورتر آلگماینه” نوشته است که  وزیر خارجه ایران می‌خواهد مذاکرات هسته‌ای پیش‌رو را با «نیتی مثبت و با اعتماد به نفس» هدایت کند اما تاکید دارد که ایران حاضر نیست غنی‌سازی را به شکل قابل توجهی کاهش دهد. او می‌گوید: «حرف‌های بسیاری برای گفتن داریم. دستیابی به توافق خیلی سخت نیست، در صورتی‌که دچار خیالبافی نشویم و بر سر یک برنامه اجرایی مشترک توافق کنیم. هدف مشترک، صلح‌جویانه ماندن برنامه اتمی ایران است.» راه‌حل ساده، وجود ندارد.


ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ در میزگردی با حضور شرکت‌کنندگان ایرانی و آمریکایی تصریح کرد: «نمی‌توانیم بپذیریم که کسی ما را از داشتن این تکنولوژی منع کند.» پس از تمام شدن سخنان ظریف و خروج او، شرکت‌کننده‌ای از اسراییل وارد میزگرد شد.



ظریف: نزد دو طرف مقدار زیادی عدم اعتماد وجود دارد؛ با این وجود ایران مایل به همکاری با غرب است  تا به راه‌حلی دائمی و پایدار دست یابد.



ظریف پیش از این مبزگرد، با جان کری وزیر خارجه آمریکا در باره مذاکرات هسته‌ای صحبت کرده بود که روز هجدهم فوریه در وین آغاز خواهند شد. او این ملاقات را “دیداری خوب” توصیف کرد.


ظریف همچنین گفت که نزد دو طرف «میزان زیادی عدم اعتماد» وجود دارد؛ با این وجود ایران مایل به همکاری با غرب است  تا به «راه‌حلی دائمی و پایدار» دست یابد. او افزود «راه‌حل نامتعادل نهایتا پایدار نخواهد ماند.»


پیش‌تر گفته شده بود که نیویورک محل مذاکرات بعدی اتمی ایران و گروه پنج بعلاوه یک خواهد بود، اما عباس عراقچی، معاون ظریف با رد این خبر، عنوان کرد که شرایط سیاسی برای انجام گفتگوها در نیویورک آمادگی نداشت.


s1.reutersmedia.net ظریف: راه‌حل بدون اسد برای سوریه “توهم” است


ظریف و آمانو در نشست امنیتی مونیخ


یوکیا آمانو دبیرکل آژانس بین‌المللی اتمی نیز در کنفرانس امنیتی مونیخ از «بازخوردهای بسیار مثبت و امیدوار کننده‌» ایران یاد کرد و افزود: «با این همه هنوز کارهای بسیاری در انتظار ما هستند.»


 آمانو با اشاره به به مذاکرات گروه پنج بعلاوه یک و ایران در روزهای آینده، ابراز امیدواری کرد که طرفین تا آغاز تابستان به «راه‌حلی همه‌جانبه» دست یافته باشند.


در این میان، کارل بیلد وزیر خارجه سوئد، هشدار داده که “شکاف بی‌اعتمادی” نزد طرفین می‌تواند موجب “بروز موانعی” در گفتگوهای هسته‌ای شود: «ایران باید ثابت کند که برنامه اتمی‌اش واقعا و نهایتا جهت‌گیری صلح‌آمیز دارد.»



یوکیا آمانو دبیرکل آژانس بین‌المللی اتمی  از بازخوردهای بسیار مثبت و امیدوار کننده‌« ایران یاد کرد ولی افزود که هنوز کارهای بسیاری در انتظار انجام هستند.



تحریم‌های آمریکا برقرار می‌مانند


از صحبت‌های مقام‌های آمریکایی می‌توان این طور برداشت کرد که تحریم‌های آمریکا علیه ایران علیرغم مذاکرات پیش رو، فعلا لغو نخواهند شد. آگاهان مدعی‌اند که این موضوع را جان کری در دیدار با جواد ظریف در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ اظهار داشته است. خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا، این خبر را تایید کرده است.


 خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از همین مقام وزارت خارجه آمریکا  نوشته که در این دیدار، وزیر خارجه امریکا خواهان آزادی سعید عابدینی و امیر حکمتی، دو شهروند ایرانی-آمریکایی شده  که در زندان‌های ایران در بازداشت به سرمی‌برند.


در حال حاضر در هر دو نهاد کنگره و سنای آمریکا بحثی در جریان است که با توجه به مذاکرات پیش رو آیا تحریم‌های علیه ایران را فعلا برقرار نگاه دارند. این در حالی است که گروهی از نمایندگان خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران هستند.


این در حالی است که اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه روز یک‌شنبه دوم فوریه، با انتشار اطلاعیه‌ای پیرامون دیدار ظریف و کری در حاشیه نشست مونیخ تاکید کرده که «هرگونه خبرسازی در باره محتوای این دیدار و گفت‌وگوی انجام شده دقیق نیست و مورد تایید وزارت امور خارجه قرار ندارد.»


منبع: رادیو زمانه



ظریف: راه‌حل بدون اسد برای سوریه “توهم” است

No comments:

Post a Comment