Tuesday, May 14, 2013

فرمانده نیروی انتظامی سفارت بریتانیا را مسئول حمله به سفارت بریتانیا دانست

UK Embassy Tehran

پس از حمایت رئیس مجلس و برخی از نمایندگان از حمله به سفارت بریتانیا و باغ قلهک و اشغال این دو محل، انجام این عمل توسط بسیجیان که رسما تحت فرماندهی ولی فقیه هستند، حضور برخی فرماندهان میانی سپاه در میان حمله‌کنندگان به سفارت، خودداری نیروی انتظامی از دفاع از سفارت بریتانیا و باغ قلهک و عدم برخورد نیروهای امنیتی و قضایی با مهاجمان دیگر جای شک و تردیدی باقی نماند که دستور حمله توسط علی خامنه‌ای صادر شده بود.


فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفته است که سفارت بریتانیا در تهران در حمله به این سفارتخانه دست داشته است.


به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی که در جلسه پرسش و پاسخ در دانشگاه تهران سخن می گفت، نظرات خود را در مورد ماجرای ورود به ساختمان های سفارت بریتانیا در تهران بیان داشت.



آقای احمدی مقدم اتهام ضعف نیروی انتظامی در حفاظت از ساختمان های سفارت بریتانیا در برابر تهاجم گروهی از تظاهرکنندگان در آذرماه سال ١٣٩٠ را رد کرده و گفته است: “حضور برخی افراد در سفارت انگلستان دامی بود که آن افراد توسط خود انگلیسی‌ها در آن دام قرار گرفتند.”


فرمانده نیروی انتظامی در توضیح نظر خود پیرامون واقعه حمله به سفارت بریتانیا در تهران، گفته است: “ورودی سفارت انگلستان دو در ضد گلوله و ضد انفجار دارد که با کنترل باز و بسته می‌شود و اینکه کسی بخواهد آن را باز کند، امکانپذیر نیست مگر اینکه خود افراد سفارت بخواهند آن در باز بشود.”


وی افزود: “من خودم آن شب در سفارت انگلستان حضور پیدا کردم و وقتی از کاردار سفارت پرسیدم که چه اقدامی از پلیس می‌خواهد که انجام دهد، از من خواستند که یگان ویزه در آنجا مستقر بماند، اما پس از یک مشورت با یکی از افراد امنیتی آنجا، اعلام کردند که نیازی به حضور یگان ویژه در سفارت نیست.”



130514071309 british embassy 304x171 bbc فرمانده نیروی انتظامی گفته است که ورود افراد به ساختمان سفارتخانه بدون اجازه کارکنان آن ممکن نبود


آقای احمدی مقدم اظهار داشته است: “این حرکت، یک حرکت از پیش تعیین شده بود.”


وی در عین حال افزوده است: “البته ما هیچگونه تعرضی به افرادی را که در خاک کشور ما مهمان هستند مجاز نمی‌دانیم و برخورد نامناسب با آنها به ضرر و زیان ما خواهد انجامید.”


حمله به ساختمان‌های سفارت بریتانیا در خیابان فردوسی و باغ سفارتخانه در قلهک در روز ٢٩ نوامبر سال ٢٠١١ (٨ آذر سال ١٣٩٠) و یک روز پس از آن روی داد که شورای نگهبان مصوبه مجلس در کاهش سطح روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی با بریتانیا را تصویب کرده بود.


پس از آنکه گروهی از معترضان به سیاست بریتانیا در قبال جمهوری اسلامی در برابر مراکز دیپلماتیک این کشور در تهران تجمع کردند، جمعی از آنان با عبور از صف ماموران انتظامی که ظاهرا برای حفاظت از سفارتخانه در اطراف این اماکن مستقر بودند، وارد محوطه سفارتخانه شدند.


حمله به سفارتخانه و قطع روابط


مهاجمان سپس به ساختمان‌های سفارتخانه حمله کردند و براساس تصاویری که بعدا منتشر شد، به تخریب اموال سفارتخانه و گروگانگیری موقت کارکنان حاضر در این اماکن مبادرت ورزیدند.



130514072409 boroujerdi 304x171 d nocredit رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس ارتباط با تخلف بانکی و حمله به سفارت بریتانیا را تکذیب کرد.


در آن زمان، منابع خبری جمهوری اسلامی از تجمع کنندگان به عنوان دانشجویان بسیجی نام بردند که برای اعتراض به سیاست بریتانیا در قبال جمهوری اسلامی، این تظاهرات را برگزار کرده‌اند.


تصاویری که بعدا از این حمله منتشر شد، نشان می‌داد که مهاجمان پس از ورود به ساختمان‌های سفارتخانه، از جمله با شکستن پنجره‌ها، به تخریب اموال پرداختند و تصویری از سرقت و خارج کردن برخی اموال نیز منتشر شد.


پس از حمله به اماکن دیپلماتیک بریتانیا در تهران، دولت بریتانیا تصمیم گرفت دیپلمات‌های خود را به سرعت از جمهوری اسلامی خارج کند و پس از اطمینان از اینکه آنان به سلامت خارج شده اند، دستور اخراج فوری دیپلمات‌های جمهوری اسلامی از بریتانیا را هم صادر کرد. سفارتخانه‌های دو کشور هنوز هم بازگشایی نشده است.


در آن زمان، برخی منابع بریتانیایی گفتند که با توجه به اینکه در ایران تمامی تظاهرات و تجمع‌ها توسط دولت سازماندهی و اداره می‌شود، “تجمع خودجوش” در برابر سفارت بریتاینا نیز با حمایت برخی مراکز حکومتی صورت گرفته است.


سفیر بریتانیا در تهران نیز مشخصا رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را متهم کرد که به منظور انحراف اذهان عمومی از اتهام ارتباط او با فساد بانکی، به ایجاد بحران در روابط با بریتانیا مبادرت کرده است. این نماینده مجلس اتهام سفیر بریتانیا را تکذیب کرد.


پس از حمله به سفارت بریتانیا، وزارت خارجه جمهوری اسلامی از این واقعه ابراز تاسف کرد و برخی منابع نیز نوشتند که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هم ظاهرا از حمله به سفارت بریتانیا خرسند نبوده است هر چند این خبر نیز تایید نشد.


در پی حمله به سفارت بریتانیا در تهران، منابع خبری خارجی یادآور شدند که این دومین مورد مهم از نقض حریم دیپلماتیک در جمهوری اسلامی است. کوتاه مدتی پس از استقرار جمهوری اسلامی هم سفارت آمریکا در تهران هدف حمله قرار گرفت و دیپلمات‌های آمریکایی برای چندین ماه به صورت گروگان در ایران نگهداری شدند.


 




فرمانده نیروی انتظامی سفارت بریتانیا را مسئول حمله به سفارت بریتانیا دانست

No comments:

Post a Comment