Saturday, May 18, 2013

مسابقه کشتی ایران و آمریکا در لس آنجلس لغو شد

120811122835 burroughs 1 512x288 reuters


تیم ملی کشتی ایران قرار بود در مسابقه‌ای نمادین با عنوان ‘اتحاد برای کشتی’ در لس آنجلس با تیم کشتی آمریکا روبرو شود.


مسابقه اتحاد برای کشتی یکی از برنامه های فدراسیون بین المللی کشتی (فیلا) برای حفظ کشتی در المپیک در “ماه جهانی کشتی” بود.


رئیس فدراسیون کشتی آمریکا در گفتگو به بهمن کلباسی خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در نیویورک با رد ادعای رسانه‌های ایران مبنی بر نبود امنیت در لس آنجلس گفته است: “ما همان امکاناتی را که برای برگزاری مسابقات نیویورک تدارک دیده‌ایم برای مسابقه لس آنجلس هم در نظر گرفته بودیم، به نظر می‌آید تصمیم تیم ملی کشتی ایران برای لغو مسابقات، با هماهنگی با ایران بوده است، در هر حال ما از سفر تیم ملی کشتی ایران به آمریکا و حضور در مسابقه “نبرد روی ریل” تشکر می‌کنیم.”


رسانه‌های داخلی ایران، دلایل متفاوتی برای بازگشت تیم ملی کشتی عنوان کرده اند. در وب سایت فدراسیون کشتی ایران، علت لغو مسابقه روز یکشنبه ۲۹ اردیبهشت “عدم مسئولیت پذیری” فدراسیون کشتی آمریکا عنوان شده است: “فدراسیون کشتی آمریکا پس از کسب پیروزی تیم ایران در خاک این کشور در رقابتهای روز جهانی کشتی که زیر نظر فدراسیون جهانی کشتی برگزار شد، اعلام کرد که هیچ گونه مسئولیتی در قبال سفر تیم ایران به لس آنجلس برای دیدار دوستانه روز ۲۹ اردیبهشت ماه را نمی‌پذیرد.”


جدای از موضوعاتی که فدراسیون کشتی ایران درباره بحث مسئولیت پذیری مطرح کرده، دبیر کمیته ملی المپیک ایران در مورد بازگشت ناگهانی نظر دیگر دارد.


بهرام افشار زاده در گفتگو با رسانه‌های داخلی ایران در مورد علت بازگشت تیم ملی کشتی ایران گفته است: “از طریق کانال‌های ماهواره‌ای بیگانه متوجه شدیم که ۱۰ هزار پرچم ایران با آرم شیر و خورشید برای حضور تماشاگران ایرانی در مسابقات کشتی توزیع شده است. این مساله می‌تواند کشور و ورزش را با مشکلات عدیده‌ای روبرو کند. با توجه به این که انتخابات ریاست جمهوری در پیش است، بازگشت تیم ملی از آمریکا منطقی و اصولی است.”


دبیر کمیته المپیک ایران برگزاری این مسابقه را در چنین شرایطی “نقطه منفی” برای ورزش ایران دانسته است: “فدراسیون کشتی آمریکا باید تعهد می‌کرد تا از مسائل سیاسی جلوگیری شود، همان طور که ما در ایران برای آزادی و آرامش آنها همه کارهای لازم را انجام دادیم. اما متاسفانه فدراسیون آمریکا این کار را برای ایران نکرد. قطعا اگر این مسابقه انجام می‌شد برای ورزش کشور و مملکت نقطه منفی به حساب می‌آمد. خوشحالم که کشتی‌گیران این کشور را به مقصد ایران ترک کردند.”


از سوی دیگر برخی از رسانه‌های آمریکایی با انتشار این خبر دلایل لغو این مسابقه را “نامشخص” عنوان کرده اند.


ایران در اولین مسابقه سه جانبه کشتی که با حضور تیم های ایران، آمریکا و روسیه در ایستگاه قطار گرند سنترال نیویورک توانست در مجموع شش بر یک آمریکا را شکست دهد.


حامی مالی اتحاد برای کشتی “موسسه خانوادگی سمنانی” بود که مرکز آن در لس آنجلس قرار دارد.


پیش از این خسرو سمنانی پایه گذار این مجموعه که بیشتر در امور کمک‌های بشر دوستانه فعالیت دارد درباره این مسابقات گفته بود: “اتحاد برای کشتی برای ده هزار نفر از ایرانی آمریکایی‌هایی که در لس آنجلس و اطراف آن زندگی می‌کنند فرصتی است برای شادمانی و همچنین دفاع از این ورزش پرسابقه المپیک.”


 


منبع: بی‌ بی‌ سی‌



مسابقه کشتی ایران و آمریکا در لس آنجلس لغو شد

No comments:

Post a Comment