Tuesday, May 14, 2013

خامنه‌ای؛ فحاشی به اروپاييان يا خط و نشان برای رفسنجانی؟! مجتبی واحدی

تردیدی وجود ندارد که گروهی از مردم به توصیه‌های نخبه‌نمایان اصلاح‌طلب و در رأس آن‌ها گروهی از حامیان خاتمی و رفسنجانی توجه می‌کنند. لذا ورود این گروه به رقابت‌های انتخاباتی، بزرگ‌ترین نگرانی خامنه‌ای، یعنی سردی فضای انتخابات را برطرف خواهد نمود بدون آن‌که هیچ نشانه‌ای از “اقتدار رئیس‌جمهور آینده برای حل‌وفصل بحران‌ها” مشاهده شود.



اظهارات اخیر علی خامنه ای در توصیف ملت های اروپایی و امریکایی، بازتاب گسترده ای در رسانه های گروهی داشت. این اظهارات قبل از هر چیز ساختار معیوب جمهوری اسلامی و شدت استبداد در حکومت ولی فقیه را به نمایش گذاشت. هیچکس اجازه ندارد به انتقاد از اظهارات رهبر بپردازد در عین حال این «بی ربط گویی» آنقدر برای کشور و نظام هزینه ساز است که در صورت وجود کوچک ترین روزنه برای انتقال دیدگاههای خردمندانه، یقیناً کسانی بلافاصله درمقام توجیه و جبران بر می آمدند. سکوت مقامات و رسانه های رسمی در برابر این رسوایی، نشان گر واقعیتی است که در تحلیل ها نسبت به عقده گشایی اخیر خامنه ای ، مورد توجه قرار نمی گیرد و این یادداشت به ان خواهد پرداخت.


در سالهای ریاست احمدی نژاد بر دولت، بسیاری از افراد نسبت به اظهارات بی ادبانه و تحریک آمیز او هشدار دادند. این هشدار ها چهار سال پیش و در اوج تبلیغات انتحابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ به اوج رسید. در همان زمان رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی بیست و هفتم اردیبهشت ماه ۱۳۸۸ خود در جمع مردم مریوان تلویحاً به دفاع از درشت گویی های و تنش زایی های احمدی نژاد پرداخت و گفت :« امروز وقتی کسی جنایات امریکا و صهیونیست ها را در تریبونهای جهانی مطرح می کند ملت های جهان شجاع می شوند اما متأسفانه عده ای درداخل عده ای احساس خجالت و شرمندگی می کنند».البته این هشدارهای رهبر، کار ساز نشد و انتقادات از ادبیات و عملکرد دولت و رئیس آن در مواجهه با سایر کشورها همچنان ادامه یافت. یکی از منتقدان جدی احمدی نژاد در این عرصه ، اکبر هاشمی رفسنجانی بوده وهست . او اخیراً و به ویژه با افزایش احتمال کاندیداتوری برای نمایش انتخاباتی ۲۴ خرداد ، بر حجم انتقادات خود افزوده است . حامیان رفسنجانی نیز برای موجه جلوه دادن حمایت خود از شرکت در آنچه انتخابات نامیده می شود به توانمندی رفسنجانی در بازسازی روابط خارجی جمهوری اسلامی اشاره می کنند. من بر این باورم زشت گویی اخیر علی خامنه ای ، پاسخی به آن انتقادات و این اظهار امیدواری هاست. در واقع رهبر جمهوری اسلامی ، خط ونشان کشیدن برای هاشمی رفسنجانی را از مهم ترین دغدغه ابراز شده او و حامیانش آغاز کرده تا کسی گمان نکند تغییر مسیر سیاست خارجی ، توسط کسی جز رهبر امکان پذیر است. رهبر کینه جوی جمهوری اسلامی ، اکنون به رفسنجانی تفهیم می کند که اگر لازم باشد نه تنها تنش با دولت های بزرگ و قدرت های منطقه ای ، ادامه پیدا خواهد کرد بلکه رهبر و مزدبگیران بی اراده او، به جنگ ملت های دنیا نیز خواهند رفت.


اگر از این زاویه به اظهارات اخیر ولی فقیه توجه شود آنگاه تحلیل گران به جای دست بر دست کوبیدن و احساس عصبانیت، به چالش با کسانی برخواهند خاست که بدون توجه به قدرت تخریب گری خامنه ای در سیاست داخلی و خارجی، درحال فریب مردم و کشاندن آنها به بازی انتخاباتی رهبرهستند. تردیدی وجود نداردکه گروهی از مردم به توصیه های نخبه نمایان اصلاح طلب و در رأس آنها گروهی از حامیان خاتمی و رفسنجانی توجه می کنند. لذا ورود این گروه به رقابت های انتخاباتی ، بزرگترین نگرانی خامنه ای یعنی سردی فضای انتخابات را برطرف خواهد نمود بدون آنکه هیچ نشانه ای از « اقتدار رئیس جمهور آینده برای حل و فصل بحران ها »‌مشاهده شود. نگارنده به اصلاح طلبان مشتاق حکومت، توصیه می کند در تحلیل عقده گشایی اخیر خامنه ای، به این فرضیه نیز توجه کنند شاید نخستین خط و نشان خامنه ای ، تصمیم گیری انتخاباتی آنها را تحت تأثیر قرار دهد.


 


منبع: گویا نیوز



خامنه‌ای؛ فحاشی به اروپاييان يا خط و نشان برای رفسنجانی؟! مجتبی واحدی

No comments:

Post a Comment