Tuesday, December 10, 2013

ناظران از سیاست جدید در ایران میگویند: عرضه کمتر کاندوم و قرص ضدبارداری با هدف افزایش جمعیت




1391804 10152051460413954 1224486717 n ناظران از سیاست جدید در ایران میگویند: عرضه کمتر کاندوم و قرص ضدبارداری با هدف افزایش جمعیت افزایش بودجه سپاه و نیروهاى به اصطلاح انتظامى ، نخستین بودجه حسن روحانى اعلام شد که در راستاى سیاستهاى افزایش جمعیت تعیین شده توسط خامنه اى است![/caption]







ناظران ما در ایران عنوان میکنند، دولت ایران در ادامه سیاست افزایش جمعیت دسترسی به کاندوم و قرص های ضد بارداری را کاهش داده است.

چند سالی است که دوباره سیاست افزایش جمعیت در دستور کار جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته ، در ابتدا محمود احمدی نژاد این سیاست را شوخی و جدی مطرح کرد اما توجه چندانی به آن جلب نشد، اما بعد از آن بود که آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز رسما این موضوع را عنوان کرد، پس از آن بود که کم کم این «سخنان» رنگ «عمل» به خود گرفت. دولت احمدی نژاد اعلام کرد به ازای هر کودک یک میلیون تومان به والدین پرداخت میکند، درس کنترل جمعیت در دانشگاه ها حذف شد، شعارهایی مانند «بچه که عمر و مونسه یکی خوبه، دو تا بسه» از دیوارها و بنرها رخت بربست و تبلیغ دولتی که از دهه هفتاد برای کاهش جمعیت شکل گرفته بود و حتی علیرضا مرندی وزیر اسبق بهداشت ایران در این راستا جایزه ای از سوی سازمان ملل دریافت کرده بود، جای خود را به تبلیغ جمهوری اسلامی برای افزایش جمعیت داده است-طبق آمار رسمی نرخ رشد جمعیت ایران در دهه شصت حدود ۳٫۹ درصد بود، که این رقم در سال ۷۵ به ۲ درصد رسید، نرخ رشد ایران درحال حاضر ۱٫۳ است؛ اندکی بیشتر از متوسط جهانی- این مسیله به نظر میرسد جدا از بحث اجتماعی-اقتصادی، رنگی سیاسی نیز به خود گرفته، تا آنجا که گروه تبلیغی«سازمان رسانه ای اوج» که بنرهای معروف ضد امریکایی را طی مذاکرات هسته ای ایران منتشر کرده بودند، حالا بنرهای تبلیغاتی با هدف تشویق افزایش جمعیت با شعار«با یک گل بهار نمیشه» در سطح تهران منتشر میکنند.


اما سیاست افزایش جمعیت ایران به هر دلیلی که هست، گویا در همین حد تبلیغ و تحذیر باقی نمانده و ناظران ما از توقف آموزش و واگذاری وسایل جلوگیری از حاملگی در مناطق مختلف به خصوص در خانه های بهداشت که بیشتر در مناطق فقیرنشین ایران ساخته شده اند، میگویند. این در حالی است که بر اساسآمار رسمی بیش از ۳۵ درصد از جمعیت ۷۷ میلیونی ایران هم اکنون زیر خط فقر مطلق زندگی میکنند.

تا پیش از این بانوانی که از آموزش و سواد کافی برخوردار نبودند با آموزش و راهنمایی ماماهای حاضر در این مراکز بهداشتی نحوه استفاده از راه های پیشگیری از حاملگی همچون کاندوم ، قرصهای حاملگی و … را انتخاب کرده و کاندوم و یا قرصهای ضد حاملگی به صورت کاملا رایگان در اختیار این زنان قرار میگرفت تا از حاملگی مجدد آنها جلوگیری به عمل آید. اما طبق گفته دو تن از ناظران ما، به نظر میرسد این سیاست تغییر یافته است. به گفته مهدی یکی از ناظران ما که ده سال است در زمینه مبارزه با ایدز در شهری در نزدیکی تهران فعالیت میکند، حدود دو ماه است مراکز بهداشتی که پیشتر قرص و کاندوم در اختیار زنان قرار میدادند تا از بارداری مجدد آنها جلوگیری شود، این خدمات را متوقف کرده اند.



شرکت کننده





«در چند ماه گذشته به کسی کاندوم و قرص نداده ایم»


مونا ماما است ۲۹ سال دارد و در یک مرکز بهداشتی در تهران مشغول به کار است. او در زمینه تبلیغات جمهوری اسلامی برای داشتن فرزندان بیشتر اعتقاد دارد این تبلیغات تاثیر منفی داشته و مردم از این خواسته ها «منزجر» میشوند:


quote start fa 9 ناظران از سیاست جدید در ایران میگویند: عرضه کمتر کاندوم و قرص ضدبارداری با هدف افزایش جمعیت

در سالهای گذشته معمول بود وقتی زنان تحت پوشش مراکز بهداشتی بودند بعد از زایمان خدمات مربوط به کنترل بارداری به آنها پیشنهاد می شد این خدمات از طرف ماما و پزشک زنان و زایمان در مواردی شامل ارائه توصیه، آموزش و یا دادن قرص های ضد بارداری و کاندوم که در برخی مراکز و در موارد خاص بصورت رایگان در اختیار آنها قرار می گرفت تا مسدود کردن مسیرهای رحم و اسپرم در موارد ضروری بود. گاهی در مورد زنانی که پشت سرهم باردار می شدند با موافقت همسر عمل مسدود کردن رحم (توبکتومی) صورت می گرفت یا در مواردی هم مسدود کردن مسیر اسپرم (وازکتومی).

اما به مرور این کار در سالهای اخیر کمتر شده است، یک دلیل آن کاهش سطح خدمات بهداشتی بخصوص خدمات رایگان در مناطق محروم و حاشیه شهرها است این عمل ها چون گران تر شده حتی در بخش خصوصی هم کمتر از گذشته شده است.


در یک سال اخیر عملا دادن کاندوم و قرص ضد بارداری بصورت رایگان در مراکز بهداشتی بسیار کاهش یافته بود و به تازگی هم تقریبا متوقف شده است، یعنی در چند ماه گذشته ما به کسی قرص یا کاندوم نداده ایم. چون ذخیره مان تقریبا تمام شده است و خبری از سفارش جدید هم نیست.

در حال حاضر یک بسته کاندوم چینی در داروخانه ها حدود ۳۰۰۰ تومان است و کاندوم ایرانی حدود ۳۲۰۰ تومان، انواع دیگر کاندوم از جمله خاردار و میوه ای، مرطوب و تاخیری و غیره قیمت هایی بالاتر از ۵۰۰۰ تومان دارند که تقریبا همگی خارجی هستند که فقط معدودی از آنها اگر جنس اصل باشند ساخت اروپا هستند.

واردات بی رویه از چین و برخی دیگر کشورها و همین طور گران تمام شدن تولید داخلی سبب شد که محصولات داخلی کم کم گران تر شوند یا از صحنه رقابت خارج شوند.

سیاست تشویق به افزایش بچه دار شدن به نظر من تاثیری روی مردم عادی ندارد. چون آنها که مثل ما با مشکل نان روزانه خود دست و پنجه نرم می کنند و هر لحظه نگران ورشکست شدن شرکت یا کارخانه یا بسته شدن محل کار و بیکاری هستند، حتی برنامه ریزی کوتاه مدت در حد چند ماه آینده هم نمی توانند برای زندگی خود داشته باشند چه برسد به برنامه ریزی میان مدت و بلندمدت برای بچه دار شدن و پدر و مادر شدن.

همین الان ما برای تامین مخارج ماه آینده مشکل داریم و شوهرم تمام روز را دنبال کار است تا بتوانیم به وضعیت چند ماه قبل برگردیم




 در حالی که آیت الله خامنه ای می گوید ایران باید حداقل ۱۵۰ میلیون جمعیت داشته باشد، بسیاری از جامعه شناسان و اقتصاددان ها می گویند چشم انداز بحرانهای اقتصادی ـ اجتماعی در دهه جاری روشن نیست و این گونه تشویق ها می تواند خطرات بیشتری برای جامعه ایجاد کند.


این مقاله با همکاری امید حبیبی نیا، روزنامه نگار نوشته شده است



ناظران از سیاست جدید در ایران میگویند: عرضه کمتر کاندوم و قرص ضدبارداری با هدف افزایش جمعیت

No comments:

Post a Comment