Friday, December 13, 2013

درخواست «اقدام فوری» برای نجات شش زندانی کرد در ایران



E844EEE5 4238 407B 8868 E27628BD5F1C w640 r1 s درخواست «اقدام فوری» برای نجات شش زندانی کرد در ایران



سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به اعتصاب غذا و شرایط وخیم نگهداری شش زندانی کرد سنی در ایران در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه منتشر شد از احتمال اعدام آنها خبر داده و خواستار «اقدام فوری» برای نجات آنها شده است.

عفو بین‌الملل که بزرگ‌ترین سازمان غیر دولتی مدافع حقوق بشر در جهان است، با صدور بیانیه‌ای در روز پنج‌شنبه، ۲۱ آذر، از همگان دعوت کرد تا با ارسال نامه به دفتر رهبر و رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی تا پیش از روز ۲۳ دی‌ماه از آنها بخواهند حکم اعدام این شش زندانی را لغو کرده و به اتهامات آنها در دادگاهی عادلانه با رعایت تمام استانداردهای حقوقی رسیدگی شود.

به نوشته عفو بین‌الملل، جمشید دهقانی، جهانگیر دهقانی، حامد احمدی، کمال مولایی، حامد حسینی و صدیق محمدی شش کرد سنی‌مذهب هستند که از چهارم نوامبر (۱۳ آبان) در اعتراض به «حکم اعدام، دسترسی نداشتن به وکیل از هنگام دستگیری و نگهداری در پشت درهای بسته و شرایط نامناسب زندان از جمله وضعیت بد بهداشتی»، اعتصاب غذای «تر» کرده‌اند، به این معنی که مایعات می‌نوشند، اما غذا نمی‌خورند.


بر اساس این گزارش، این شش زندانی که در زندان قزل حصار نگهداری می‌شوند، پس از آغاز اعتصاب غذا، به مدت ۱۳ روز به زندان انفرادی منتقل شدند و از آن هنگام، دچار وخامت وضعیت سلامتی، کاهش فشار خون، غش و احساس سوزش هنگام ادرار شده‌اند.


جمشید دهقانی و حامد احمدی هم، به گزارش عفو بین‌الملل، که از زخم معده رنج می‌برند پس از اعتصاب غذا دست‌کم چهار بار خون استفراغ کرده‌اند.

عفو بین‌الملل اتهامات این شش زندانی را «مبهم» ارزیابی کرده و می‌گوید که آنها به «محاربه» و «افساد فی‌الارض» محکوم شده‌اند و حکم اعدام آنها توسط دیوان عالی ایران تایید و به اداره اجرای احکام فرستاده شده، اما دادستان کل تهران در ماه گذشته و بر اثر «فشارهای جهانی» حکم اعدام آنها را برای یک ماه معلق کرده و این فرصت هم‌اکنون در حال اتمام است.

جمشید و جهانگیر دهقانی دو برادر هستند که ۲۷ خرداد ۱۳۸۸ دستگیر شدند، کمال مولایی ۲۴ تیر همان سال و حامد احمدی هشتم مرداد ۱۳۸۸ بازداشت شد.

این چهار نفر گفته‌اند که به خاطر «فعالیت‌های مذهبی مسالمت‌آمیز» و «کلاس‌های مذهبی برای کودکان در مساجد» دستگیر شده‌اند، اما اتهام آنها قتل یک روحانی سنی‌مذهب حامی حکومت در ۲۶ شهریور آن سال است.

عفو بین‌الملل می‌گوید آنها در دوران بازداشت، شکنجه و تهدید شده‌اند که با اعضای خانواده آنها نیز برخورد خواهد شد.





درخواست «اقدام فوری» برای نجات شش زندانی کرد در ایران

No comments:

Post a Comment