Wednesday, December 25, 2013

نماينده مريوان به روحانی: از عدالت اجتماعی‌تان، کشته شدن شهروندان کرد نصيب ما شده است



Avien Osmani نماينده مريوان به روحانی: از عدالت اجتماعی‌تان، کشته شدن شهروندان کرد نصيب ما شده است محسن بیگلری، نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه نیز در تاریخ ۳۰ آبانماه خطاب به وزیر کشور با اعلام اینکه در دو ماه گذشته چندین شهروند کرد به خاطر بی‌احتیاطی نیروهای نظامی کشته شده‌اند، از وی در خصوص پرونده مورد هدف قرار گرفتن “آوین عثمانی” از سوی ماموران نیروی انتظامی خواستار شده بود ولی‌ تا این لحظه وزیر کشور دولت روحانی هیچ توضیحی ارائه نداده است.





نماینده مریوان در مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه سوم دی با انتقاد از رییس جمهوری ایران، خطاب به وی گفته است که «از عدالت اجتماعی‌تان تاکنون کشته شدن شهروندان کرد توسط نیروی انتظامی کردستان نصیب ما شده است».

به گزارش رادیو فردا به نقل از ایسنا، امید کریمیان در نطق پیش از دستور خود، از حسن روحانی خواسته است که به وعده‌هایش در قبال مردم کردستان عمل کند چرا که به گفته وی، بار دیگر «گذر» رییس جمهوری به کردستان خواهد افتاد.


وی در همین زمینه به «بیانیه شماره سه اقوام و مذاهب» آقای روحانی اشاره کرده و گفته که انتظار داشتیم در راستای عمل به این بیانیه و همچنین به عنوان مجری قانون اساسی، «از نیروهای کرد و اهل سنت در کابینه و استانداری کردستان استفاده می‌شد ولی متاسفانه این مهم محقق نشد و پرونده کابینه شما بدون حضور این قوم نجیب و شریف بسته شد».


بر اساس بیانیه شماره سه اقوام و مذاهب حسن روحانی که وی اواسط خرداد ماه امسال و در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری یازدهم منتشر کرد، بر «انتصاب نیروهای شایسته محلی در پست‌های مدیریتی مناطق مختلف کشور»، «تدریس زبان مادری ایرانیان (کردی، آذری، عربی و…) به طور رسمی در سطوح مدارس و دانشگاه‌ها»، «رعایت حقوق پیروان سایر ادیان و مذاهب و عدم دخالت در امور دینی و مذهبی آنان» و «مشارکت عمومی فارغ از زبان و مذهب در مدیریت‌های کلان کشور و اجرای اصل شایسته‌سالاری در همه سطوح سیاسی-اداری» تاکید شده است.


حسن روحانی روز بیستم خرداد و در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش در جمع مردم سنندج گفت که «وعده می‌دهم در دولت تدبیر و امید منزلت اقوام و اهل سنت به جای اصلی خود بازگردد».


امید کریمیان در نطق پیش از دستور روز سه شنبه خود با اشاره به کشته شدن شهروندان کرد توسط نیروی انتظامی، خطاب به رییس جمهوری ایران گفته است: «آقای روحانی از عدالت اجتماعی‌تان تاکنون کشته شدن شهروندان کرد توسط نیروی انتظامی کردستان نصیب ما شده است».


وی در این زمینه خواستار اعزام هیاتی به منظقه جهت بررسی این موضوع شده است.


به نظر می‌رسد که اشاره نماینده مریوان به تیراندازی ماموران نیروی انتظامی به سوی کولبران کرد است که از مرز ایران و عراق، کالا جابجا می‌کنند. نیروی انتظامی از این افراد به عنوان قاچاقچی یاد می‌کند.


کمپین بین‌المللی حقوق بشر که مقر آن در نیویورک است، در اردیبهشت سال ۹۱ گزارشی منتشر کرد و گفت که در فاصله اسفند ۹۰ و فروردین ۹۱ پس از آغاز انسداد مرزها، حدود ۷۴ کولبر کشته شدند.


این گزارش افزوده بود که ۷۰ نفر از این افراد توسط نیروی انتظامی و چهار نیز به دلیل سرمای شدید و انفجار مین جان خود را از دست دادند.


کمپین بین‌المللی حقوق بشر گفته بود که ۷۴ مورد مرگ و ۷۶ مورد جراحات افرادی که به عنوان کولبر (افرادی که اجناس را روی پشت خود حمل می‌کنند)، و کاسبکاران مرزی (افرادی که اجناسی که به صورت غیرقانونی وارد شده اند، مانند سیگار، وسایل برقی، و لاستیک خودرو را به شهرهای بزرگتر حمل و نقل می‌کنند)، را مستند کرده است. این افراد در استان‌های کردنشین شمال غربی ایران در قسمت‌هایی از آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه زندگی و کار می‌کردند.


اعدام غیرمنتظره شماری از زندانیان کرد در ماه‌‎های گذشته نیز موجی از انتقادهای بین‌المللی را به همراه داشته است.


بر اساس گزارش منابع خبری ایران، حسن روحانی در استان‌های کردستان و سیستان و بلوچستان که اهل سنت در آنها اکثریت دارند بالاترین رای را در میان استان‌های ایران داشته است.





نماينده مريوان به روحانی: از عدالت اجتماعی‌تان، کشته شدن شهروندان کرد نصيب ما شده است

No comments:

Post a Comment