Saturday, December 14, 2013

نگذاريد محمدرضا حدادی را بکشند


اعدام کودکان زیر ۱۸ سال یکی از موارد بسیار نادر در جهان است که در کشور ایران همچنان قربانیانی را در پی دارد در طی سالهای اخیر عده ای معدود از این قربانیان با اطلاع رسانی مدافعان حقوق بشر نجات یافتند. اما به دلیل محدودیت های که حکومت ایران متوجه فعالان حقوق بشری کرده است بسیاری از این موارد به سازمان های حقوق بشری گزارش نشده است و قربانیان بی شماری را نیز تا کنون در پی داشته است.



فیلم مستندی از استاد عزت الله انتظامی و امیرشهاب رضویان


در رابطه با اعدام افراد زیر ۱۸ سال که در سال ۱۳۸۸ منتشر شد. این مستند تلاش آنها٬ التماس خانواده و … را جهت نجات بهنود شجاعی نشان میدهد.


حال اکنون در موردی مشابه در سال ۱۳۹۲ مادر محمدرضا حدادی فریاد میزند:

“میخواهند فرزند دلبندم را اعدام کنند. نگذارید محمدرضا حدادی را بکشند! ”


جمعه ۲۲ آذرماه ۱٣۹۲ قاضی پرونده محمدرضا حدادی در زندان عادل آباد شیراز با او ملاقات میکند و به او میگوید٬ برای اجرای حکم اعدام آماده باشد٬ و اگر میتواند کاری برای نجات خود انجام دهد٬ آنرا فورا در دستور بگذارد چرا که ممکنست همین روزها اعدام شود.


خانواده محمدرضا و بویژه مادرش با شنیدن این خبر٬ بسیار نگران اجرای حکم اعدام هستند. امروز طی یک تماس با مادر محمدرضا از او شنیدیم که گفت: بهر طریق ممکن کمک کنید فرزند دلبندم را نکشند. او وقتی دستگیر شد دوچرخه سواری هم بلد نبود چه رسد به دزدیدن ماشین و قتل یک مرد بالغ. عکسش را نگاه کنید او چنان نحیف و کوچک بود که آزارش به مورچه هم نمیرسید. محمدرضا قربانی شد. قربانی این توهم که میتواند با این کار به ما کمک کند . او قربانی فقر بود و اکنون قربانی قصاص میشود. آیا فریادرسی هست٬ آیا نهادی میتواند پرونده را از نزدیک بررسی کند٬ آیا کسی صدای قلب او را میشنود که از ترس اعدام و چوبه دار بشدت به طپش در آمده٬ آیا کسی به داد من مادر محمدرضا میرسد؟


محمدرضا کیست؟

فقط ۱۴ سال داشت که دستگیر میشود. او در حقیقت یک بچه است که وارد یک بازی خطرناک میشود. او سرنشین یک ماشینی بوده که در آن چند نفر افراد بزرگسال برای دزدیدن ماشین ٬ صاحب ماشین را به قتل میرسانند. به این جوان نحیف ۱۴ ساله بدلیل اینکه به سن قانونی نرسیده٬ پیشنهاد میشود که قتل را به عهده بگیرد٬ به او میگویند از زندان آزاد میشوی چون فقط ۱۴ سال سن داری و به ازای به عهده گرفتن قتل٬ چند میلیون تومان پول به خانواده تو میدهیم و چنین شد که محمدرضای نوجوان٬ قتل را به عهده میگیرد و در کمال ناباوری میبیند که او را به اعدام محکوم میکنند و پولی را که به او وعده داده اند٬ نیز به خانواده نمیدهند. ۱۲ سال است که خانواده دردمند این پسر جوان دنبال این پرونده میدوند٬ تقریبا همه دست اندرکاران و قاضی ها و حتی خانواده مقتول میدانند که قتل یک مرد قوی هیکل نمیتواند کار یک بچه باشد٬ ولی قاضی پرونده که حکم به اعدام داده میگوید حکم اعدام که داده ام٬ مثل تفی است که از دهنم بر زمین میریزم٬ دیگر نمیتوانم جمعش کنم.


این باربا پخش علنی پروسه یک پرونده در مورد یک نوجوان ۱۴ ساله باید بکوشیم که دنیا شاهد پرونده سازی و بازی سهل انگارانه با زندگی یک نوجوان بشوند که بر اساس فکر و عقل ۱۴ سالگی فکر میکند با به عهده گرفتن یک قتل تبرئه میشود و میتواند پولی به سفره خالی خانواده اش بیفزاید.

آخرین حرف قاضی به او چند ساعت قبل در عادل آباد شیراز اینست ; یا از خانواده مقتول رضایت بگیر و یا آماده اعدام شدن باش.

ما با خانواده مقتول تماس گرفتیم ٬ آنها میگویند الان راه دیگری نیست٬ و خواهان اعدام او هستند.

کمیته بین المللی علیه اعدام و نهاد کودکان مقدمند٬ با اعلام یک کمپین اضطراری فوری برای نجات جان محمدرضا حدادی از همگان میخواهد کمک کنند جان او را نجات دهیم.

در اطلاعیه های بعدی کل پرونده و همچنین پیام مادر و اعضای خانواده محمدرضا را برای افکار عمومی بین المللی پخش خواهیم کرد.


کمیته بین المللی علیه اعدام و نهاد کودکان مقدمند از همگان میخواهند بهر طریق ممکن به این حکم اعدام اعتراض کنند. از مردم شیرازو مردم در ایران بویژه دعوت میکنیم به این حکم اعتراض کنند.

ما نباید بگذاریم محمدرضا را اعدام کنند.


کمیته بین المللی علیه اعدام

نهاد کودکان مقدمند

۱٣ دسامبر ۲۰۱٣



نگذاريد محمدرضا حدادی را بکشند

No comments:

Post a Comment