Sunday, October 27, 2013

وزارت راه: ۱۶ ايرلاين از ۱۸ ايرلاين ايران در حال ورشکستگی هستند

 



E890A100 0761 422A BC83 A30EE61BBA78 w640 r1 s



منبع: رادیو فردا


قائم مقام وزیر راه و شهرسازی گفته که ۱۶ ایرلاین از ۱۸ ایرلاین کشور «در حال ورشکستگی» هستند.


محمدعلی نوریان در عین حال از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در ایران تا پایان سال جاری و «زمین‌گیر» و «غیر فعال» بودن «نیمی از ناوگان هواپیمایی کشور» خبر داده است.


به گزارش خبرگزاری مهر، آقای نوریان بر لزوم ادغام ایرلاین‌های ایران برای تاسیس یک کنسرسیوم با هدف جلوگیری از ورشکستگی آنها تاکید کرده و از سوی دیگر، مهمترین مشکل صنایع هوایی ایران را «تحریم قطعات هواپیما» دانسته است.


قائم مقام وزیر راه و شهرسازی، کاهش تحریم‌ها در بخش هوایی را یکی از نخستین موضوعاتی دانسته که در مذاکرات کارشناسی و فنی ایران با گروه ۱+۵ در ژنو سوییس مطرح خواهد شد.


به دنبال اشغال سفارت آمریکا در تهران و گروگانگیری دیپلمات‌های آن در ۱۳ آبان ۱۳۵۷، دولت ایالات متحده آمریکا علاوه بر قطع روابط سیاسی و دیپلماتیک با جمهوری اسلامی، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه بخش‌های مختلف صنعتی، اقتصادی و تجاری ایران وضع کرد. از جمله این تحریم‌ها، ممنوعیت فروش و صادرات هواپیما و قطعات آن بوده که ناوگان هوایی کنونی ایران را به یکی از فرسوده‌ترین ناوگان‌های جهان تبدیل کرده است.


در سال‌های گذشته، سوانح هوایی مختلفی برای هواپیماهای ایرانی رخ داده که به کشته و زخمی شدن صدها نفر منجر شده است.


ایران در سال‌های اخیر و بر اثر دنبال کردن برنامه اتمی جنجالی، مورد تحریم‌های مضاعف اقتصادی و تجاری قرار گرفته است.


تیم مذاکره کننده جدید ایران که به سرپرستی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، فعالیت می‌کند، ماه گذشته نخستین دور گفت‌وگوی خود با گروه ۱+۵ شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان در ژنو سوییس برگزار کرد و دور بعدی گفت‌وگوها قرار است ۱۶ و ۱۷ نوامبر (۲۵ و ۲۶ آبان) مجددا در ژنو برگزار شود.


قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ایران گفته که ایجاد مسیر پروازی مستقیم بین ایران و آمریکا نیز به نتیجه مذاکرات با گروه ۱+۵ بستگی دارد.


اکبر ترکان، مشاور رییس جمهوری و سرپرست شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، دوشنبه هشتم مهر، گفته بود حسن روحانی، برای حل مشکل رفت و آمد ایرانیان مقیم آمریکا، دستور بررسی موضوع برقراری خط پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا را صادر کرده است.


محمدعلی نوریان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هنوز کف و سقف قیمت‌ها در آزادسازی قیمت بلیت هواپیماها مشخص نشده، تاکید کرده است که همه شرایط در نظر گرفته می‌شود تا حقوق مصرف‌کننده و ایرلاین‌ها از بین نرود.


پیش از این، رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تاکید بر این‌که آزادسازی، قیمت بلیت هواپیما به طور قطع افزایش می‌یابد، رقابت دولت و بخش خصوصی را مانند «مبارزه دو کشتی‌گیر که یکی دوپینگ کرده و دیگری باید با زور خودش مبارزه کند» دانسته بود.


قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور، دولت را مکلف کرده در سال سوم اجرای این قانون (سال ۱۳۹۲) قیمت بلیت هواپیما را آزادسازی کند.



وزارت راه: ۱۶ ايرلاين از ۱۸ ايرلاين ايران در حال ورشکستگی هستند

No comments:

Post a Comment