Thursday, October 31, 2013

نسرین ستوده بر مزار ستار بهشتی‌ حضور یافت


 


سپیده دم - سال گذشته  درهمین روز‌ها نسرین ستوده  بیش از یک ماه در اعتصاب غذا بود. وضعیت وی باعث شد بسیاری از کاربران اینترنت از سراسر دنیا با ملیت‌های مختلف خبرهای مربوط به او را بازنشر کنند یا درباره وی بنویسند. با تصویر او به خیابان بیایند و همبستگی‌ خود را اعلام کنند برخی نیز همدردی خود را با نوشتن شعر و غزل بیان کردند.


65114 524631057549615 931458579 n


یکی از کسانی که برای نسرین ستوده در وبلاگش نوشته است دیگر زنده نیست. ستار بهشتی وبلاگ‌نویس جوانی‌ست که با نام “ستار ب” در وبلاگ خود می‌نوشت. او مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران بود و پست‌هایش خشم او از اوضاع را بازتاب می‌داد. او روز ۹ آبان در منزل خود در رباط کریم توسط پلیس فتا (پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات) به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت در شبکه اجتماعی و فیس‌بوک” بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد. پنج روز پس از بازداشت، به خانواده‌اش اطلاع داده شد که فرزندشان فوت شده و باید جنازه‌اش را از سردخانه کهریزک تحویل بگیرند. یکی از پست‌های وبلاگی او مربوط به نسرین ستوده بود که آن  روزها دست به دست در اینترنت می‌چرخید.


او در این پست نوشت: « خانم نسرین ستوده بخاطر اعاده حق خود و در آغوش کشیدن فرزندانش امروز از تاریخ ۲۶ آبان ماه دست به اعتصاب غذا زده، فعالان و آزادی‌خواهان تصمیم برآن دارند که در یک حرکت هماهنگ در فضای مجازی دست به انجام فعالیتی همگانی برای دفاع از ایشان بزنند و با تغییر عکس پروفایل خود برای مدتی با ایشان ابراز همدردی کنند. بنده به عنوان یک ایرانی این کار را بسیار ارزنده وشایسته می‌دانم و بنده هم با نوشتن مطلب خود قصد دارم سهم کوچکی در این فعالیت هماهنگ داشته باشم، از همه فعالان در این عرصه تشکر می‌کنم، اما کاش این حرکت‌ها را به جای فضای مجازی می توانستیم با اتحاد و یکپارچگی در هر کوی و برزن و هر شهر و استان در سرتا سر دنیا انجام دهیم.»


او در ادامه نوشت که «خانم نسرین ستوده نمونه‌ای از هزاران زندانی در زندان است که با بدترین شرایط روحی وجسمی روزگار سر می‌کنند و حتی بسیاری از آنان سال‌ها است از حق تلفن زدن ودیدن خانواده خود محروم هستند.»


255076 524211587591562 2048447680 n


شاید بسیاری از مردم ایران و جهان عکسی‌ که در آن دختر عبدالفتاح سلطانی (وکیل) که دو پوستر را در دست دارد ببینند و با نگاهی‌ سطحی از کنار آن بگذرند. چه بسا بسیارند کسانی‌ که در دنیا اعتراض میکنند، و دیدن تصاویر این چنینی تکراری باشد. ولی‌ این عکس عمق فاجعه نظام قضایی در حکومت اسلامی ایران را به تصویر می‌کشد. وکیلی به نام نسرین ستوده برای انجام وظیفهٔ شغلی‌ خود از موکلینش دفاع میکند. تعدادی از موکلینش با وجود ارائه اسناد تبرئه از اتهامشان، اعدام میشوند!
نسرین هم دستگیر، و اعلام می‌کند وقتی‌ نمیتوند از اعدام موکلینش جلوگیری کند حاضر است با آنها اعدام شود. خودش دستگیر میشود، وکیلش دستگیر میشود، مهناز پراکند وکیل دیگرش مجبور به ترک ایران میشود،… و جوان کارگری که در وبلاگ خود از اون می‌نویسد کشته میشود,خانم معصومه دهقان، همسر عبدالفتاح سلطانی، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان و پنج سال محرومیت از سفر به خارج از کشور محکوم میشود و …
فشار‌های بی‌ شماری در این ۲ سال به او آورده میشود، و از خانواده او جهت فشار ،تضعیف و همچنین شکستنش استفاده میکنند. در هیچ کجای این دنیای پهناور، در هیچ بندی از قوانین کشور‌های مختلف این اجازه به هیچ سیستم قضایی داده نشده، که دختر ۱۲ ساله یک زندانی را ممنوع خروج نمایند. و نسرین ستوده برای پافشاری بر این بدیهی‌‌ترین و ساده‌ترین حق شهروندی، ۴۲ روز است که در اعتصاب غذا به سر میبرد ، و ذره ذره جان عزیز خود را به کام مرگ میفرستد …
حال آیا نظامی که خود را مدعی اجرای قوانین الهی، مدیریت جهان و یا گفتگوی تمدنها می‌داند، از جواب به این سوال والدین مهراوه خندان عاجز است ؟
“چرا بچه ی ۱۲ ساله ی ما را به خاطر مادر مجازات می کنید!!؟”
سهیل پرهیزی
چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۱/ ۲۸ نوامبر ۲۰۱۲


خانواده ستار، هنگام دفن جسد وی آثار کبودی را در بخش هایی از بدن او مشاهده کرده بودند و محسنی اژه‌ای در اولین اظهار نظر خود وجود ضربه و کبودی بر بدن ستار بهشتی را تایید کرد.


هر چند همه شواهد و مدارک حاکی از کشته شدن ستار بهشتی در اثر شکنجه در زندان فتا میباشد، اما تلاش‌های خانواده و وکیل این قربانی هنوز به نتیجه نرسیده است و در آخرین اقدام برای قاتل ستار،قرار مجرمیت برای “قتل غیر عمد” صادر شده است.


 روز پنج شنبه ۹ آبان ۱۳۹۲ اولین مراسم سالگرد وبلاگنویس جانباخته، ستار بهشتی  بر سر مزار این وبلاگ نویس برگزار شد.


گوهر عشقی در اولین مراسم سالگرد ستار بهشتی، وبلاگنویس جانباخته،  بر سر مزار پسرش تنها نبود.


به گزارش “کمپین صلح فعالان در تبعید”، این مراسم  که در روز نهم آبانماه (امروز) و همزمان با روز دستگیری ستار بهشتی برگزار می شد، با حضور چهره های سرشناسی چون نسرین ستوده،  رضا خندان، محمد نوریزاد، نرگس محمدی  و اکرم نقابی مادر سعید زینالی همراه بود.


محمد نوریزاد نیز در این مراسم ضمن ابراز همدردی با مادر ستار بهشتی‌ از مسئولین نظام انتقاد کرد و گفت:


چرا در این جمعیت یک نماینده مجلس نیست؟


کجا هستند نماینده‌های مجلس


که بیاید بگوید من یکی‌ از ۲۹۰ نفر نماینده‌ای هستم که صدای شما را شنیدم. یک قاضی بیاید بگوید من صدای شما را شنیدم. کجا هستند مسئولین ما؟


، کجا هستند آقای رئیس جمهور، کجا هستند آقای خاتمی، … همهٔ آنهایی که فریادشون آسمان را کر می‌کند، اما شما را تنها گذاشتند …


(که در این لحظات میکروفن قطع شد).




نسرین ستوده بر مزار ستار بهشتی‌ حضور یافت

No comments:

Post a Comment