Saturday, October 26, 2013

حسن روحانی خواستار رسيدگی فوری به حادثه کشته‌شدن مرزبانان در سراوان شد

حسن روحانی2

دادستان زاهدان چه بسا ناخودآگاه و نادانسته، اعترافی سرسام‌آور عجیب کرده‌است. اعدام صبح امروز ۱۶ زندانی را تلافی‌جویی حاکمیت در مقابل کشته‌شدن ۱۴ مرزبان اعلام کرده‌است: «این اعدام در پاسخ به اقدام شب گذشته آنها بود. قبلا به آنها اعلام کرده بودیم که اگر اقدام کنند قطعا پاسخش را خواهند گرفت». در فیلم‌های سینمایی این همیشه گروگان‌گیران هستند که برای پلیس و نیروهای انتظامی چنین شرط و شروطی می‌گذارند ولی در نقاط مرزی ایران و در استان‌هایی که اقلیت‌های دینی و قومی ساکن‌اند مساله هنوز برعکس است. بگذریم که این سخن نه حتی از رییس نیروی انتظامی زاهدان که از مسئولی در قوه‌ی قضاییه می‌اید. در ۱۶ سال گذشته هرزمان خبرنگاری خارجی از مساله‌ی اعدام ها و یا زندانیان از خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی پرسیده‌است، آنها از استقلال قوه‌ی قضاییه سخن گفته‌اند. اما دادستان زاهدان می‌گوید: «اعلام کرده بودیم». یعنی خود را نه در قوه‌ای مستقل که در جایگاه حاکمیت به عنوان امری کلی تعریف می‌کند. منطق سخن و عمل دادستان زاهدان مینیاتوری از منطق توجیه‌کننده‌ی اعدام‌های ۶۷ در تلافی‌جویی از عملیات مرصاد است.
احکام اعدام صادر‌شده‌ی بسیاری وجود دارد که مرتب تعلیق می‌شوند تا لحظه‌ی تحقق‌شان، لحظه‌ای با تاثیر نمایشی و دراماتیک حداکثری باشد. حبیب‌الله گلیپور هم امروز صبح در زندان ارومیه اعدام شد و چهار زندانی کرد دیگر هم در آستانه‌ی اعدام قرار دارند. چنین استفاده‌ای از اعدام شکلی از روابط عمومی حاکمیت برای سخن گفتن و فرستادن پیام گاه برای مخاطبان منطقه‌ای خاص، گاه مخاطبان در سطحی ملی و گاه در سطحی بین‌المللی است.
علی‌ علیزاده
۴ آبان ۱۳۹۲


 


حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران خواستار رسیدگی فوری وزارت کشور و وزارت‌خارجه به حادثه کشته‌شدن مرزبانان در سراوان شد.



به گزارش خبرگزاری ایرنا، روحانی در پیامی ضمن ابراز تاسف از کشته‌شدن مرزبانان از وزیر کشور خواست گزارش این حادثه را در اسرع وقت ارائه کند و از وزارت‌خارجه هم خواست اقدام‌های لازم برای اجرای موافقتنامه امنیتی با پاکستان را پیگیری کند.


در درگیری نیمه‌شب جمعه مرزبانان ایران با مردان مسلح در مرزهای شهرستان سراوان در جنوب شرق سیستان و بلوچستان ۱۴ مرزبان کشته شدند.


معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفته به نظر می‌رسد مردان مسلح از آن سوی مرزها با مرزبانان ایرانی درگیر شدند و گفت از مقام‌های پاکستانی می‌خواهیم مرزهایشان را بیشتر از گذشته کنترل کنند.





 




حسن روحانی خواستار رسيدگی فوری به حادثه کشته‌شدن مرزبانان در سراوان شد

No comments:

Post a Comment