Wednesday, January 22, 2014

دو گزارشگر ویژه سازمان ملل "جهش ناگهانی اعدامها" در ایران را محکوم کردند

edam dar booshehr دو گزارشگر ویژه سازمان ملل جهش ناگهانی اعدامها در ایران را محکوم کردند



دو گزارشگر ویژه سازمان ملل “جهش ناگهانی اعدامها” در ایران را محکوم کردند


یک روز پس از انتشار گزارش دیده بان حقوق بشر درباره شتاب اعدامها در ایران




یک روز پس از انتشار گزارش سالیانه دیده بان حقوق بشر که در آن از “شتاب اعدامها” در ایران انتقاد شده بود، دو گزارشگر ویژه سازمان ملل در بیانیه مشترکی “افزایش ناگهانی اعدامها” در ایران را در هفته های اخیر محکوم کردند.


در بیانیه مشترک احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران و کریستف هینز، گزارشگر ویژه این سازمان در امور اعدام های خودسرانه، که روز چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ منتشر شده، گفته شده است که شمار اعدام ها در ایران از آغاز سال جاری میلادی، جهش داشته است.


این بیانیه افزوده است که این اعدام ها “بطرز نگران کننده ای مرتبا” انجام شده است.


این دو گزارشگر ویژه سازمان ملل در بیانیه خود با اشاره به اعدام ۴۰ نفر در دو هفته اول ماه ژانویه جاری، گفته اند که دستکم ۳۳ نفر از آنها در طول هفته گذشته بوده است.


در این بیانیه شمار اعدام ها در سال ۲۰۱۳ ، ۶۵۲ مورد ذکر شده است که دستکم ۲۸ نفر از آنها زن و عده ای نیز از زندانیان سیاسی بوده اند.


روز سه شنبه نیز سازمان دیده‌بان حقوق بشر در بیست و چهارمین گزارش سالانه خود درباره وضعیت حقوق بشر در ۹۰ کشور جهان و از جمله ایران اعلام کرده بود که “یکبار دیگر اعدام‌ها، به ویژه اعدام محکومان مواد مخدر با شتاب بیشتری ادامه پیدا کرده است.”

دیده‌بان حقوق بشر با استناد به آمارهایی منتشر شده از سوی جمهوری اسلامی ایران، در مورد مجازات اعدام در این کشور گفته است که تا ماه اکتبر سال ۲۰۱۳ دست کم ۲۷۰ زندانی در ایران اعدام شدند که اتهام ۱۶ تن از این تعداد، محاربه با خدا و ارتباط با گروه‌های مخالف و از جمله هشت زندانی بلوچ بوده است.


این گزارش افزوده است: “علاوه براین، ۴۰ تن از زندانیان کُرد هم با اتهام تروریسم در انتظار اعدام هستند.”


دیده‌بان حقوق بشر ارقام واقعی اعدام‌شدگان در ایران را بسیار بیشتراز تعداد اعلام شده دانسته و گفته که محکومیت آنها در جریان محاکمات ناقص دادگاه‌های انقلاب صورت گرفته است.


در گزارش این سازمان آمده است که ده‌ها تن از محکومان زیر ۱۸ سال نیز در ایران در انتظار مجازات اعدام هستند.




دو گزارشگر ویژه سازمان ملل "جهش ناگهانی اعدامها" در ایران را محکوم کردند

No comments:

Post a Comment