Wednesday, January 15, 2014

بايدن درباره حفظ «ساختار تحريم‌های ايران» به اسرائیل اطمينان داد



2B0722CD EBF7 4A49 A1E2 8189E7B9A619 w640 r1 s بايدن درباره حفظ «ساختار تحريم‌های ايران» به اسرائیل اطمينان داد جو بایدن (سمت چپ) همراه با شیمون پرز، رییس جمهوری اسرائیل.



بایدن درباره حفظ «ساختار تحریم‌های ایران» به اسرائیل اطمینان داد


این در حالیست که حسن روحانی روز گذشته در میان چند صد نفر از مردم استان خوزستان گفت: توافق ژنو یعنی تسلیم قدرت‌های بزرگ در برابر ملت بزرگ ایران و شکستن سد تحریم‌ها – توافق ژنو یعنی پذیرش حق هسته ای ملت ایران و شکستن تحریم های ظالمانه  که  این سخنان رئیس دولت بنفش با واکنش فوری کاخ سفید مواجه شد. جی کارنی سخنگوی کاخ سفید گفت: ”برای ما تعجب آور نیست که ایرانی‌ ها، توافق ژنو را اینطور جهت ارائه به مخاطبین داخلی‌ خود توصیف میکنند” وی افزود: ” این اهمیت ندارد که آنها چه می گویند، آن چیزی که عمل میکنند مهم است.”





یک مقام آمریکایی گفته است که جو بایدن در سفر به اسرائیل به بنیامین نتانیاهو قول داده است که در زمان اجرای توافق موقت هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران «ساختار اصلی تحریم‌ها» علیه ایران به قوت خود باقی بماند.


جو بایدن، معاون رییس جمهوری آمریکا، که روز دوشنبه، ۲۳ دی ماه، برای حضور در آیین خاکسپاری آریل شارون نخست وزیر پیشین اسرائیل به این کشور سفر کرده بود، در دیداری چهارساعته با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در باره برنامه هسته‌ای ایران و توافق ژنو گفت‌وگو کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و به نقل از یک مقام آمریکایی، گفت‌وگوی نتانیاهو و بایدن که در طول شام دو نفره آنان برای دو ساعت پیش بینی شده بود، به چهار ساعت کشیده شد.


مقام آمریکایی یادشده به رویترز گفته است که آقای بایدن نخست وزیر اسرائیل را در جریان جزییات اجرای توافق هسته‌ای اخیر میان شش قدرت جهانی و ایران قرار داد.


بنیامین نتانیاهو از توافق موقت هسته‌ای که سوم آذر گذشته میان کشورهای گروه ۱+۵ با ایران به عنوان مقدمه راهکار دیپلماتیک معضل اتمی ایران به دست آمد، به سختی انتقاد کرده و آن را «اشتباه تاریخی» نامیده است.


مقام آمریکایی مطلع از گفت‌وگوهای بایدن با نتانیاهو به رویترز گفته است دادن اطمینان به اینکه ساختار اساسی تحریم‌ها علیه ایران حفظ می‌شود، برای آمریکا نیز به اندازه اسرائیل، در اولویت است و موضوع ملاقات دوشنبه شب در بیت المقدس بوده است.


جو بایدن در حالی با نتانیاهو دیدار کرد که یک روز پیش از آن نمایندگان ایران و قدرت‌های جهانی به تفاهم رسیدند که توافق هسته‌ای به دست آمده در ژنو، از روز سی ام دی اجرایی شود؛ توافقی که دوره آن شش ماه است و در این  مدت، طرف‌های مذاکره باید برای رسیدن به پیمان نهایی، جهت حل کامل معضل اتمی ایران، گفت‌وگو کنند.


ارزیابی شده است که مذاکرات اولیه برای پیمان نهایی در طول نیمه دوم بهمن و یا نیمه اول اسفند آغاز شود.


بنیامین نتانیاهو ابراز امیدواری کرده است که «اشتباهات» صورت گرفته در توافق موقت با ایران، در طول توافق نهایی، برطرف شود تا «خطر هسته‌ای شدن نظامی ایران» برای همیشه برطرف گردد.


اسرائیل مدعی است که هدف ایران، دستیابی به بمب اتمی است و نظر به سیاست‌های ضد اسرائیلی جمهوری اسلامی، داشتن چنین توانایی در دست ایران، می‌تواند «خطر حیاتی» برای اسرائیل داشته باشد؛ ادعایی که ایران آن را رد کرده و بر بهره‌برداری مسالمت جویانه از توانایی هسته‌ای خود تاکید دارد.


توافق هسته‌ای موقت در ژنو، ایران را موظف می‌کند از توسعه برنامه‌های اتمی خود در مرحله کنونی خودداری کرده و اورانیومِ تا کنون غنی شده با غنای بیست درصد را بی‌اثر کند تا با تحریم‌های بیشتری روبرو نشود و در هشت ماه قسط‌هایی به مبالغ ۴۵۰ تا ۵۵۰ میلیون دلار، و در مجموع چهار میلیارد و دویست میلیون دلار از پولهای راکد شده خود از فروش نفت در جهان را دریافت کند.


مقامات آمریکا تحریم‌های نفتی و بانکی را که در دو سال گذشته در روندی رو به رشد علیه ایران اعمال شد، «تحریم‌های ماهوی» توصیف کرده و آن را باعث فلج شدن اقتصاد ایران می‌دانند.


اسرائیل برخوردار شدن دوباره ایران از پول فروش نفت خود را کمکی به اقتصاد جمهوری اسلامی ایران دانسته و با آن مخالفت کرده است.


کاهش برخی از تحریم‌ها همچنین امکان انجام برخی معاملات طلا و سایر فلزات گرانبها را به ایران داده و محدودیت‌های شدید اعمال شده علیه عرصه پتروشیمی و صنایع خودروسازی ایران را برطرف می‌کند و به کشورهای دیگر امکان می‌دهد که معاملات نفتی با ایران را در سطح کنونی حفظ کنند.


1 بايدن درباره حفظ «ساختار تحريم‌های ايران» به اسرائیل اطمينان داد اوباما: بازرسی‌های جدید و فراوان تر از سایت‌های اتمی ایران به دنیا اجازه می دهد که بررسی کنند که آیا ایران به تعهد خود پایند است یا خیر.
در مجموع این گام‌ها و گام‌های دیگر ما را در هدف بازداشتن ایران از دستیابی به یک سلاح اتمی پیش می برد. متن کامل بیانیه اوباما در مورد توافق اتمی با ایران در سایت صدای آمریکا


باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا از تفاهم روزهای گذشته، برای آغاز اجرایی کردن توافق هسته‌ای با ایران استقبال  کرده و از کنگره خواسته است که از تصویب تحریم‌های بیشتر، در دوره‌ای که هنوز باید مذاکرات بر سر پیمان نهایی اتمی با ایران انجام شود، خودداری کنند.


بسیاری از ۵۹ سناتوری که از حامیان طرح تشدید تحریم ها علیه ایران هستند و برای نهایی کردن این طرح، با وجود مخالفت‌های شدید باراک اوباما می‌کوشند، لزوم تامین امنیت اسرائیل را به عنوان همپیمان مهم آمریکا در خاورمیانه، عنوان می‌کنند.


بر اساس گزارش رویترز، موضع مخالف اوباما با تشدید تحریم‌ها علیه ایران در دوره پیش رو، از سوی جو بایدن در دیدار دوشنبه شب او در بیت المقدس با نتانیاهو مورد تاکید قرار گرفته است.


رویترز به نقل از دیپلمات آمریکایی، که منبع اعلام جزییاتی از مذاکرات بایدن و نتانیاهو بوده، افزود که بایدن و نتانیاهو در خصوص «تحرکات ایران در حمایت از تروریسم در منطقه و اثرات گزینش حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران و فعالیت‌ سایر مهره‌های مهم در حاکمیت ایران و راه‌های مقابله مشترک آمریکا و اسرائیل با طیف گسترده تهدیدهای ناشی از ایران» گفت‌وگو کردند.


بایدن بامداد سه شنبه، ۲۴ دی، اسرائیل را به مقصد واشینگتن ترک کرد.





بايدن درباره حفظ «ساختار تحريم‌های ايران» به اسرائیل اطمينان داد

No comments:

Post a Comment