Saturday, January 25, 2014

وزیر کشور دولت روحانی از روسای کانون مداحان خواست به دنبال راهکارهایی برای حل معضل اعتیاد جامعه باشند

photo1 وزیر کشور دولت روحانی از روسای کانون مداحان خواست به دنبال راهکارهایی برای حل معضل اعتیاد جامعه باشند



امروز وزیر کشور و دبیر کل ‌ستاد مبارزه با مواد مخدر و مشاور او در ارتباط با آخرین وضعیت آمار معتادان در ایران و همچنین دیگر مسائل مربوط به حوزه مواد مخدر به  ارائه گزارش پرداختند.


عبدالرضا رحمانی فضلی گفت ۶۳ درصد از افراد معتاد متاهل و ۵۳ درصد شاغل هستند و علت ۵۰ درصد از طلاق‌های کشور مساله اعتیاد است. وی که وزیر کشور دولت حسن روحانی هم است، به این نکته اشاره کرد که همه آمار‌های ثبت شده پس از سال ۸۶ نشان می‌‌دهد اولین دغدغه مردم و خانواده بحث اعتیاد است  و بیکاری دغدغه دوم آن‌ها محسوب می‌شود.


به گفته وی” اگر این تعداد معتاد هر کدام دارای چهار عضو در خانواده باشند در حال حاضر می‌توان گفت شش میلیون نفر به صورت مستقیم با مواد مخدر ارتباط دارند.” این آمار البته در نظر سنجی‌های رسمی‌ و بر اساس افرادی که شناسایی شده اند اعلام می‌‌شود و همواره گفته شده که آمار غیر رسمی‌ و تعداد افرادی که درگیر مواد مخدر هستند اما شناسائی نشده اند بسیار بیشتر از این است.


وی می‌‌گوید  چون هر کیلوگرم مواد مخدر در ایران پانصد میلیون تومان گردش مالی‌ دارد و به دلیل وسوسه انگیز بودن این رقم همواره از قاچاقچیان مواد مخدر عقب هستند. رحمانی فضلی یکبار دیگر به سطح تحصیلات افراد معتاد اشاره کرد و اینکه بیست درصد آنها مدرک کارشناسی دارند و هفتاد درصد نیز دیپلمه هستند.


این آمار پیش از این نیز مورد توجه قرار گرفته بود و به اعتقاد کارشناسان این موضوع نشان دهنده این است که دیگر سطح تحصیلات دلیل اصلی‌ درگیری با مواد مخدر نیست و بیکاری و دیگر مسائل فرهنگی و اجتماعی در این رابطه نقش دارند.


وی هفته گذشته از سازمان بسیج مستضعفین درخواست کرد به حوزه مواد مخدر ورود کند امروز هم  از روسای کانون مداحان خواست به دنبال راهکارهایی برای حل معضل اعتیاد جامعه باشند و در شرایط کنونی با همکاری جریان‌های مختلف اجتماعی مساله اعتیاد را کنترل کنند.


امروز همچنین زهرا بنیانیان، مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده گفت “بیشترین جرم زنان ،مرتبط با مواد مخدر است که در نهایت آنها به زندان راه پیدا کرده و عموماً نیز بازگشت به زندگی این گروه از زنان با توجه به نگاه و فرهنگ عمومی جامعه سخت تر از مردان است.”


وی با اشاره به اینکه شصت درصد زنان زندانی در ارتباط با مواد مخدر محکوم شده اند، اضافه کرد که بیشترین تعداد زنان معتاد در رده سنی‌ بیست تا سی‌ و شش سال قرار دارند و ۶۸ درصد از معتادان را کسانی تشکیل می دهند که در سن ۲۰ تا ۳۹ سال یعنی در اوج بهره وری و فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی هستند ضمن اینکه ۶۲ درصد زنان معتاد متاهل اند.








وزیر کشور دولت روحانی از روسای کانون مداحان خواست به دنبال راهکارهایی برای حل معضل اعتیاد جامعه باشند

No comments:

Post a Comment