Thursday, April 18, 2013

حضور قوی سینمای ایران در شصت و ششمین جشنواره جهانی کن

 



AFF CANNES 22X30 300dpi 130322105404 275x375 امروز پنجشنبه ۱۸ آوریل ۲۰۱۳ در پاریس کنفرانس فستیوال کن برپا شد و از حضور چهار فیلم ایرانی در بخش رسمی فستیوال خبر داده شد. امسال بیست فیلم برای بخش مسابقه انتخاب شده اند که برای نخستین بار اصغر فرهادی با فیلم «گذشته» محصول کمپانی فرانسوی «مه من تو« به مسابقه مسابقه کن راه یافت و با نوزده فیلمساز دیگر برای بدست آوردن نخل طلای کن رقابت خواهد کرد. فرهادی از جمله فیلمسازان مشهور ایرانیست که برای ادامه فعالیت «خانه سینما» تلاش‌های فراوانی انجام داد، اما در پی بستم شدن خانه سینما آخرین اثر خود را در فرانسه ساخت.

از مشهورترین فیلمسازان جهان در بخش مسابقه میتوان از رومان پولانسکی، جیمز گری، برادران کوهن، اسیتون سودربرگ، فرانسوا اوزون و… نام برد.

رئیس هیئت داوران بخش مسابقه امسال فیلمساز نامدار امریکایی اسیتون اسپیلبرگ خواهد بود.اما محمد رسول اف دیگر کارگردان نامدار ایرانی با آخرین اثرش به نام «انو نیموس» به بخش نوعی نگاه راه یافته است. در این بخش نیز بیست فیلم برای دریافت جوایز رقابت خواهند داشت. محمد رسول اف پیش از این در سال ۲۰۱۱ در همین بخش با فیلم «به امید دیدار» موفق به دریافت جایزه کارگردانی این بخش شده بود.

در مسابقه فیلمهای کوتاه، فیلم «بیشتر از دو ساعت» که پانزده دقیقه است، از علی عسگری پذیرفته شده است که او هم برای بدست آوردن جایزه نخل طلای فیلم‌های کوتاه با هشت کارگردان دیگر رقابت خواهد کرد.

در بخش «سینه فونداسیون» که بخش دانشجویان سینمای دنیا است، فیلم «دو ات» از نوید دانش نیز حضور دارد که مدت زمان فیلم بیست و چهار دقیقه است.

امسال شصت و ششمین جشنواره جهانی فیلم کن از ۱۵ تا ۲۷ ماه مه در شهر ساحلی کن فرانسه برگزار خواهد شد.

بخش‌های «هفته ی منتقدین» و «پانزده روز کارگردانان» روز دوشنبه و سه شنبه هفته آینده نتایج فیلم‌های انتخاب شده را رسما اعلام خواهد شد. احتمال دارد در این دو بخش مجددا سینمای ایران با حضور یک فیلمساز جوان ایرانی حضور داشته باشد.


فرهنگسرای پویا – پاریس – پنجشنبه ۱۸ آوریل ۲۰۱۳









حضور قوی سینمای ایران در شصت و ششمین جشنواره جهانی کن

No comments:

Post a Comment