Tuesday, April 16, 2013

پرفسور نوام چامسکی از کمپین آزادی نسرین ستوده حمایت کرد

chomsky

پرفسور نوآم چامسکی هم اکنون در شهر بوستون ایالت ماساچوست زندگی می کند.
روزنامه نیویورک تایمز، او را برجسته ترین متفکر زنده جهان نامیده است. نظرات او در علم زبان شناسی، انقلابی بر پا کرد و عنوان پدر زبانشناسی نوین را برایش به همراه داشته است.
در کنار مطالعات دانشگاهی، چامسکی به انتقادهای تندش از سیاست خارجی دولت آمریکا شهرت دارد. سخنرانی های پیوسته او درباره وقایع جاری جهان معمولا با ازدحام هزاران دانشجوی طرفدارش همراه می شود.
نوآم چامسکی که یک یهودی زاده است، از سال ۱۹۵۵ در موسسه فن آوری ماساچوست (آم آی تی) به تدریس و پژوهش مشغول بوده و هم اکنون هم به عنوان استاد بازنشسته در این دانشگاه معتبر دنیا فعالیت می کند.
از او بیش از ۱۰۰ کتاب به چاپ رسیده و بیش از ۴۰ دانشگاه معتبر دنیا به او دکترای افتخاری داده اند.
نظریاتش در زمینه چگونگی یادگیری زبان در کودکان، علاوه بر زبان شناسی بر علومی چون روانشناسی، ریاضیات و حتی علوم کامپیوتر تاثیر گذاشته است.


سپیده دم - به گزارش کمپین بین‌المللی حمایت از نسرین ستوده،  پرفسور نوآم چامسکی، زبان شناس، فیلسوف، تاریخدان و متفکر آنارشیست آمریکایی  با امضای پوستر کمپین فرانت لاین دیفندرز در دوبلین پایتخت ایرلند خواستار آزادی بی قید و شرط مدافع حقوق بشر ایرانی نسرین ستوده شد.


این حمایت در شرایطی صورت می‌گیرد که نگرانی خانواده نسرین ستوده از خودداری مسوولین برای اعطای مرخصی پزشکی برای معالجه چشم این وکیل زندانی افزایش یافته است.


رضاخندان، همسر خانم ستوده  در آخرین مصاحبه خود با کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران  با اظهار اینکه قبل از زندان او مشکل بینایی نداشته است، گفت:« قبل از زندان فقط عینک مطالعه استفاده می کرد اما بعد از اولین دوره اعتصابش در دو سال پیش ناراحتی بیناییش شروع شد که اخیرا پس از آخرین اعتصاب غذایی که داشت این مشکل تشدید شد. تا وقتی دکتر متخصص او را نبیند متوجه نمی شویم علت چیست فقط امیدواریم به او زودتر اجازه خروج از زندان و معاینه نزد چشم پزشک داده شود.»


نسرین ستوده، حقوقدان و فعال حقوق بشر که وکالت بسیاری از فعالان سیاسی، زنان و دانشجویان را برعهده داشت، در دادگاه اولیه به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” و “تبلیغ علیه نظام” به ۱۱ سال حبس تعزیری، ۲۰ سال ممنوعیت از اشتغال به حرفه‌ی وکالت و ۲۰ سال محرومیت از خروج از کشور محکوم شد. حکم حبس تعزیری او در دادگاه تجدیدنظر به ۶ سال تغییر کرد.


نسرین ستوده روز یکشنبه ۲۵ فرودین ماه عضو افتخاری و یکی از مشاوران هیات امنای “انجمن بین المللی حقوق بشر آلمان” شد. به گزارش دویچه وله، انجمن بین‏‌المللی حقوق بشر در آلمان (IGFM) طی مراسمی در شهر بن خانم نسرین ستوده را به عنوان عضو هیأت امنا و یکی از مشاوران خود برگزید.


 


Noam Chomsky



پرفسور نوام چامسکی از کمپین آزادی نسرین ستوده حمایت کرد

No comments:

Post a Comment