Saturday, April 20, 2013

تپش‌های قلب جعفر پناهی در یک موزیک تلفیقی از محمدرضا مرتضوی

جعفر پناهی اجازه خروج از ایران را ندارد ولی آوای قلبش مرز‌ها را می شکند!

همدلی محمد رضا مرتضوی هنرمند بی‌همتای ساز‌های کوبه‌ای امروز منتشر شد .
۲۰ دقیقه تپش قلب پناهی در آلبومی بنام ۲۰ امروز(۲۰ آوریل) منتشر شد.


بر اساس حکم دادگاه پناهی به اتهام «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» به ۶ سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از فیلم‌سازی، ۲۰ سال محرومیت از فیلم‌نامه‌نویسی، ۲۰ سال محرومیت از سفر به خارج از ایران و ۲۰ سال ممنوعیت از هر نوع مصاحبه با رسانه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی محکوم شد.



 


پروژه ای برای آزادی جعفر پناهی


است، هم در جشنواره های موسیقی ایران و هم برون مرز، جوایز زیادی را بدست آورده . تشویق کارشناسان موسیقی اروپایی از سویی و بازتاب کارش در رسانه های پر آوازۀ اروپا از سوی دیگر، نام و هنر مرتضوی را همه گیر کرده است.


مرتضوی پس از شنیدن خبر محکومیت پناهی و به بند کشیدن خلاقیت هایش از او خواست تا آهـنگ قلب خود را ضبط کند.او ۲۰ دقیقه تمام آوای دل ِ رنج دیدۀ پناهـى را به گوش جان شنید، آنرا دستمایه قرار داد وفریاد داد خواهی را از دل به انگشت و پوست و چوب ریخت. جنس و جوهـر آفرینش هـنرى مرتضوی با ریتم و تپش همراه است، او بر فراز و فرود آهنگ دل نواخت و آن را با تپش ساز درآمیخت به این شکل با پناهی هم آواز شد.


نوای سازمرتضوی، تپش قلب پناهـى را مثل پیچکى درمیان می گیرد وچنان از دل بر آمده، استادانه، ، وپر تب و تاب لرزه هـاى دل، و زیر وبالاى ذهـن و معنا را بر ساز می کوبد که سخت به دل می نشیند. مرتضوی بر این باور است که هر گونه انقلابی از درون بر می آید.


جعفر پناهی برندۀ دوربین طلایی جشنوارۀ فیلم کن است، برای ساختن “بادکنک سفید” (۱۹۹۵) برندۀ شیر طلایی جشنوارۀ فیلم ونیز برای ساختن فیلم دایره (۲۰۰۰) ، برندۀ خرس نقره ای جشنوارۀ فیلم برلین برای ساختن “آفساید” (۲۰۰۶)، برندۀ بهترین مستندآسیا و آفریقا در جشنوارۀ فیلم دوبی برای “این فیلم نیست”(۲۰۱۱)، برندۀ جایزۀ ساخاروف پارلمان اروپا برای “آزادی عقیده” (۲۰۱۲) و برندۀ خرس نقره جشنوارۀ فیلم برلین برای فیلم “پرده” (۲۰۱۳) است


پناهی در جریان اعتراضات مردمى به اعلام نتایج انتخابات ٢٠٠٩، دو بار دستگیر شد! بار اول ٣٠ جولاى ٢٠٠٩ و بار دوم اول مارس ٢٠١٠


علت دستگیری؛ تدارک و برنامه ریزی برای ساختن فیلمی اعلام گردید که هرگز گامی عملی برای ساختنش برداشته نشده بود و ساخته نشد . جعفر پناهی به اتهام تدارک دیدن برای ساختن این فیلم به ۶ سال حبس تعزیرى محکوم گردید، وهمچنین به٢٠ سال ممنوعیت کاری در زمینۀ فیلم سازى و فیلمنامه نویسى و ٢٠ سال ممنوعیت مصاحبه با رسانه هـاى داخلى و خارجى و ممنوعیت خروج از کشور.


پشتیبانی و کمک های مالی شما


هنر مندان دست اندر کار “پروژۀ ۲۰″ همگی بدون دریافت حقوق وبه صورت داوطلبانه کار خود را انجام داده اند . تمامی مبالغی که شما به عنوان کمک مالی واریز می کنید، جز مبلغی که برای تامین هزینۀ تولید سی دی ضروری است، بطور کامل در اختیار سازمان “ترانسپارنسی فور ایران” قرار می گیرد که هدفش پشتیبانی از رعایت حقوق بشر در ایران است.


برای گرد آوری آسان کمک های مالی شما، از صفحه


WWW.BETTERPLACE.ORG


استفاده می کنیم.


 


گزارش هفته نامۀ  کیهان لندن به قلم  دکتر نسرین بصیری  در شمارۀ ۱۸ تا ۲۶ آوریل


 


kayhanlondon panahi


 



تپش‌های قلب جعفر پناهی در یک موزیک تلفیقی از محمدرضا مرتضوی

No comments:

Post a Comment