Sunday, November 24, 2013

کری: توافق با ايران، امنيت بيشتری برای اسرائيل به همراه می‌آورد

0409 World OKERRY full 600 کری: توافق با ايران، امنيت بيشتری برای اسرائيل به همراه می‌آورد


منبع: رادیو فردا


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه سوم آذرماه گفته است که توافق هسته‌ای با ایران طی شش ماه آینده امنیت بیشتری را برای اسرائیل به همراه خواهد آورد.


وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفته است: «اسرائیل با آنچه که در ایران جریان دارد، مورد تهدید واقع شده است.»


جان کری اضافه کرده است: «اما باور دارم از امروز تا شش ماه آینده در واقع اسرائیل امن‌تر از دیروز است، چرا که ما اکنون ساختار و مکانیسمی را در اختیار داریم که می‌توانیم زمان مورد نیاز آنها (ایرانی‌ها) برای اقدام و حرکت (در جهت ساخت سلاح هسته‌ای) را بیشتر کنیم. ما اکنون می‌توانیم بر برنامه آنها نظارت داشته باشیم که پیشتر چنین چیزی را نداشتیم.»


وی تصریح کرده است: معتقدم اسرائیل امن‌تر خواهد بود، مطمئن خواهیم شد که تحریم‌ها لغو نشده و باعث کاهش فشار بر ایران نشود و فکر نمی‌کنم چنین چیزی اتفاق بیفتد. مقدار ناچیزی از تحریم کاهش یافته، به گونه‌ای که ساختار تحریم همچنان پا بر جا باشد.


وزیران امور خارجه ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ بامداد روز یکشنبه در ژنو به توافقی بر سر برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند. بر اساس این توافق اولیه دو طرف در راستای کاهش اختلافات خواهند کوشید.


در همین حال شماری از کشورهای عربی به توافق ایران و شش قدرت جهانی واکنش نشان داده‌اند.


به گزارش رویترز، عراق و سوریه دو کشور عرب نزدیک به جمهوری اسلامی ایران از توافق بامداد روز یکشنبه بین ایران و شش قدرت جهانی استقبال کرده‌اند.


امارات متحده عربی در بیانیه‌ای از این توافق استقبال کرده و گفته است: «دولت (امارات) امیدوار است این توافق به یک توافق دائمی منجر شود و ضمن حفظ ثبات منطقه مانع بروز تنش و خطر گسترش سلاح‌های هسته‌ای شود.»


شیخ خالد بن حمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین نیز با استقبال از توافق بین ایران و شش قدرت جهانی گفته است: این توافق نگرانی‌های ما در خصوص ایران یا دیگر کشورها را از بین می‌برد.


در همین حال، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، ضمن استقبال از توافق بین ایران و شش قدرت جهانی آن را «پیشرفتی مثبت» ارزیابی کرده است.



کری: توافق با ايران، امنيت بيشتری برای اسرائيل به همراه می‌آورد

No comments:

Post a Comment