Wednesday, November 20, 2013

قاتل: سرهنگ سپاه؛ متهم به قتل: زانیار و لقمان مرادی


هیوا تاب، فرمانده اطلاعات سپاه مریوان،  چهره ای بسیار مخوف و سر دسته باندی در سپاه با بیش از ۳۰۰ قتل از مردم عادی منطقه را بهتر بشناسیم.

بررسی‌ موشکافانه پرونده زانیار و لقمان مرادی در صفحه آخر صدای آمریکا


لقمان و زانیار مرادی متهم به دست داشتن در ترور فرزند امام جمعه مریوان شده‌اند ، اتهامی که یک سال بعد از دستگیری در پرونده آنها وارد شده است و در یک دادگاه ۲۰ دقیقه‌ای محکوم به اعدام شدند.


مجله The Nation از قول منابع خود یک سال پس از دستگیری ۳ آمریکایی کوهنورد نوشت: سرهنگ هیوا تاب فرمانده اطلاعات سپاه کردستان دستور دستگیری این سه‌ کوهنورد و انتقال آنها به مریوان و سپس تهران داد، اما خود او به اتهام قتل مصطفی شیرزادی پسر امام جمعه مریوان دستگیر شد.


Screen Shot 2013 11 20 at 9 قاتل: سرهنگ سپاه؛ متهم به قتل: زانیار و لقمان مرادی


شاهدان عینی می‌گویند، امام جمعه مریوان به تهران میرود، با حکم بازداشت هیوا تاب از رهبری و یک گروه لباس شخصی‌ مسلح به مریوان برمیگردد، و هیوا تاب را میگیرند و میفرستند تهران.  بعد از مدتی‌ اتهام قتل پسر امام جمعه از هیوا تاب برداشته میشود و می‌افتد گردن زانیار و لقمان مرادی!


در دی‌ ماه ۱۳۹۰ نامه‌ای از طرف زانیار و لقمان مرادی از زندان برای احمد شهید فرستاده میشود.


زانیار و لقمان مرادی در رنج نامه خود نوشتند: ما دو نفر ساکن شهر مریوان یکی از شهرهای مرزی استان کردستان هستیم. شهری که اساسا بخشی از ملیت مظلوم کرد زبان ایران را در دل خود جای داده است. در سال ۱۳۸۸ به دنبال کشته شدن فرزند امام جمعه مریوان و دوتن دیگر از همراهانش به دست عده‌ای ناشناس و بعد از گذشت ۱ ماه از حادثه در تاریخ ۱۱و ۱۲/۵/۸۸ توسط مامورین امنیتی وزارت اطلاعات در چند قدمی منزل خود که در راه رفتن به سرکاربودیم به ماهجوم آوردند و هر دو نفر ما را به فاصله یک روز اختلاف بازداشت کردند .اما آنچه دربازداشتگاه اداره اطلاعات کردستان بر ما گذشت و حجم شکنجه‌های وحشیانه ماموران امنیتی و بازجویان با ضرب و شتم شدید از سوی آنان به حدی بود که علیرغم بیگناهی وبی خبری از حادثه و با اگاهی از فرجام فاجعه آمیز آن ما دو نفر ناچار شدیم تا پس از گذشت چند هفته برعلیه خویش اعتراف کنیم و گناه نکرده را بر گردن بگیریم. ما مجبور شدیم به خواسته‌های بازجویان تن داده و اعترافات دروغین علیه خویش را امضا کنیم .

۹ ماه بی‌خبری در سلول‌های انفرادی مخوف در بازداشتگاه اطلاعات سنندج ضرب و شتم بسیار با مشت و لگد تا مرز شکستگی دست و پا ، وضربات سنگین به نقاط حساس بدن از جمله سر ، بیضه‌ها ، کمر و زانو ،بستن دست و پاهای ما به شکل صلیب و ضربات پی در پی با شلاق و شکنجه‌های جنسی بسیار وقیحانه از جمله نشاندن بر روی شیشه‌های نوشابه که به صندلی چسبیده بود و شکنجه هایی که شرم از بازگو کردن آنهاست تنها بخشی از این شکنجه‌ها بشمار می رود .


از سوی دیگر توهیناهای رکیک و تهدیدهای دائمی مبنی بر آزار و اذیت سایر اعضای خانواده هایمان ما دو نفر را به موجوداتی بی اختیار تبدیل کرده و چشم بسته و به خاطر خلاصی از این وضعیت وحشتناک حاضر شدیم تا هر آنچه که بازجویان بر روی برگه های بازجویی نوشته بودند از پشت چشم بند امضا کنیم و با انگشت مهر تایید بر آنها بزنیم .



احمد شهید گزارشگر ویژە ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در دی ۱۳۹۱ ضمن اشارە بە عدم همکاری جمهوری اسلامی از جزئیات دقیقی از چند پروندە نقض حقوق بشر در ایران پردە برداشت.


از جملە مواردی کە احمد شهید بیان کرد موضوع اعترافات زانیار و لقمان مرادی بود کە در زیر شکنجە و تهدید بە تجاوز گرفتە شدە است. آقای شهید گفت: ”بە گزارش منابع مختلف زانیار و لقمان مرادی کە در سال ٢٠٠٩ بە اتهام کشتن پسر امام جمعە دستگیر شدند. آنها ٩ ماە اول را بدون هر گونە محکومیتی در بازداشت موقت سپری کردند. شاهدان گفتند کە این دو نفر زیر ضرب و شتم شدید و تهدید بە تجاوز وادار بە اعتراف بە اتهام قتل شدند. شهادت ها حاکیست کە این پروندە هیچ شاهد و مستندی نداشتە و همچنین متهمین دسترسی کافی بە کمک های حقوقی نداشتەاند.”



احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، روز دوشنبه، یکم آبان ۱۳۹۲، به ارائه جزئیات گزارش جدید خود در مورد ایران پرداخت و با اشاره به خبر اعدام ۱۰ شهروند ایرانی که در همان روز اتفاق افتاد گفت که دولت ایران «به طور جدی با مسئله رعایت تعهدات بین‌المللی و ملی خود مشکل دارد.»


به گزارش خبرگزاری فرانسه، احمد شهید که در جلسه‌ای متشکل از دیپلمات‌ها، روزنامه‌نگاران و کارشناسان سخن می‌گفت اعدام این ۱۰ تن را «تکان‌دهنده» خواند و افزود که «اعدام تعداد زیادی از افراد در یک روز در ایران امری عادی شده‌است.»


احمد شهید گفت که در هشت ماه اول سال جاری بیش از ۳۰۰ مورد اعدام در ایران ثبت شده‌است اما تأکید کرد که با توجه به اینکه اطلاع‌رسانی در ایران امسال با محدودیت شدیدتری روبه‌رو شده، رقم واقعی احتمالاً «بسیار بیشتر» از این است.



قاتل: سرهنگ سپاه؛ متهم به قتل: زانیار و لقمان مرادی

No comments:

Post a Comment