Tuesday, November 19, 2013

ایران گزارش آژانس را درباره کاهش فعالیت‌های اتمی‌ اش رد کرد

20130901171808654 ایران گزارش آژانس را درباره کاهش فعالیت‌های اتمی‌ اش رد کرد


وزارت امور خارجه ایران، گزارش جدید آژانس درباره کاهش یا توقف برخی از فعالیت های اتمی این کشور را رد کرد.


مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است: “همان‌طور که سازمان انرژی اتمی اعلام کرد ممکن است برخی از فعالیت‌ها در مسیر خود بر اساس زمان‌بندی پیش‌بینی شده پیش نرود اما به هیچ‌وجه توقف یا کاهش در فعالیت‌های هسته‌‌ای رخ نداده است.”


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در در گزارش فصلی اخیر خود خبر داده که ایران پس از روی کار آمدن حسن روحانی، رئیس جمهور میانه روی این کشور، توسعه فعالیت‎های اتمی اش را متوقف کرده است.


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ۲۸ آبان (۱۹نوامبر) در جلسه هفتگی با خبرنگاران صحبت کرده است. این نشست یک روز پیش از آغاز دور جدید گفت و گوهای اتمی ایران و گروه پنج بعلاوه یک برگزار شده است.


او در پاسخ به سئوالی درباره پیش بینی‌اش در مورد نتیجه دور جدید مذاکرات گفته است چنین کاری را دقیق و درست نمی داند.


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته کشورش امیدوار است در نهایت این مذاکرات به لغو تحریم‌ها بیانجامد.


در همین حال عباس عراقچی، از مذاکره کنندگان ارشد اتمی ایران به خبرگزاری فارس گفته است که در دور پیشین مذاکرات، اعتماد گروه ایرانی درباره نحوه مذاکرات سلب شد. او گفته مواردی که به متن اولیه توافق اضافه شد، “زیاده خواهی” بود.


او در عین حال افزوده است “صرفنظر از اینکه ماهیت این زیاده‌خواهی برای ما قابل قبول باشد یا نه، اصولا با این روند زیاده‌خواهی در طول مذاکرات مخالفیم.”


آقای عراقچی گفته است که نسبت به دور قبل، کار دشوارتری در ژنو، پیش رو داریم که بخش اول آن بازگرداندن اعتماد به مذاکره و دیگری کار کردن به روی نقاظ مورد اختلاف است.


در حال حاضر گروه مذاکره کننده ایرانی، تهران را به قصد رم پایتخت ایتالیا ترک کرده است. قرار است محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و معاونان او در رم با همتایانشان دیدار کنند.


این ملاقات قرار بود در حاشیه دور پیشین مذاکرات ژنو انجام شود اما اعلام شد که به دلیل فشردگی مذاکرات اتمی به تعویق افتاده است.


دور جدید گفت‌و‌گوهای اتمی ایران و قدرت های جهانی، فردا (چهارشنبه) باناهار کاری میان وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ژنو آغاز می شود.


منبع: بی‌ بی‌ سی‌ فارسی



ایران گزارش آژانس را درباره کاهش فعالیت‌های اتمی‌ اش رد کرد

No comments:

Post a Comment