Saturday, November 23, 2013

داریوش فروهر و قاتلان او و پروانه فروهر را بهتر بشناسیم

گرچه داریوش فروهر در برابر حکومت با بیان صریح انتقاد میکرد هیچگاه پشیمان نبود از اینکه در انقلاب ۵۷ و در حکومت بر آمده از آن‌ فعال بوده، ولی‌ این اعتقاد نداشتند که حکومت بر آماده از انقلاب یعنی جمهوری اسلامی را باید به هر قیمتی حفظ کرد و به اصطلاح اصلاح طللبی پیشه کرد.


پیام تلویزیونى داریوش فروهر به مردم ایران در اسفند ٧۵ در آستانه مراسم سالگرد دشنه آجین شدن او و همسرش در روز جمعه یکم آذر در تهران. فروهر: اکنون میهن ما در یکى از بدترین زمان هاى تاریخ پرفرازو نشیب خودش است. و وظیفهٔ ملی هر فرزند این سرزمین خدایی تلاش برای برچیدن بساط یکه‌تازی سردمداران جمهوری اسلامی و برقراری مردم‌سالاری به عنوان تنها شیوهٔ درست کشورداری است… یکی‌ از ترفند‌های یکه تازان بر کرسی قدرت نشسته در ایران، این است که هر از چند گاه یک نمایش انتخاباتی بر پا کنند و ظاهری آراسته به فرمانروائی خود بدهند. در چنین وضعی به هیچ وجه نباید فریب خورد. به هیچ وجه نباید قهر سنگین مردم رو نسبت به سامان یکه تازانه ضد ایرانی‌ کم کرد، بلکه باید کوشید که این قهر سنگین اما خاموش، به پرخاش و خروش همگانی بدل بشه و دشمن رو، دشمنی که همه چیز ایران را به بازی گرفته، باز پس زد …



Darush Forouhar داریوش فروهر و قاتلان او و پروانه فروهر را بهتر بشناسیم
داریوش فروهر به همراه همسرش پروانه فروهر در یکم آذر ماه ١٣٧٧ توسط ماموران وزارت اطلاعات در “دولت اصلاحات” به طرز فجیعی کشته شد.
 یکم آذر ماه ۱۳۹۲ ماموران وزارت اطلاعات در “دولت اعتدال” با استفاده از گاز فلفل از برگزاری پانزدهمین سالگرد دشنه آجین شدن داریوش و پروانه فروهر ممانعت به عمل آوردند.
داریوش فروهر از مخالفین رادیکال نظام جمهوری اسلامی در داخل کشوربود و خواستار برگزاری “یک همه پرسی” برای تعیین یک نظام حکومتی جدید برای ایران شده بود.[/caption]


mohsen salehi 1 داریوش فروهر و قاتلان او و پروانه فروهر را بهتر بشناسیم داریوش فروهر دبیر کل حزب ملت ایران و از رهبران جبهه ملی ایران بود. وی به همراه همسرش پروانه فروهر در یکم آذر ماه ١٣٧٧ توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی به طرز فجیعی کشته شد.[/caption]


سپیده دم –  ماموران امنیتی وزارت اطلاعات دولت روحانی، چند ساعت پیش از آغاز مراسم، در صدد ورود به خانه فروهرها، جایى که داریوش و پروانه فروهر را به قتل رسانده بودند، برآمدند که با ممانعت پرستو فروهر روبرو میگردند. پس از آن، ماموران به پرستو فروهر گفتند، که چون نمی‌توانند وارد خانه شوند، مانع برگزارى مراسم خواهند شد. در این زمان تنها حدود پنجاه نفر از مردم، از جمله مهندس معین فر، وارد خانه شده بودند. ماموران وزارت اطلاعات، حدود دو ساعت پیش از آغاز مراسم، در پى ممانعت پرستو فروهر از ورود آنها به خانه، با همکارى نیروهاى انتظامى، با بستن دو طرف کوچه، مانع ورود مردم به خانه فروهرها شدند. به گفته پرستو فروهر “همان اتفاقی افتاد که هر سال می‌افتاد. ما انتظار داشتیم امسال متفاوت با سال‌های پیش باشد که نشد.


رضا خندان همسر نسرین ستوده در صفحه فیس‌بوک خود اتفاق امروز را اینطور شرح میدهد:


با این که اعلام کرده بودند مراسم سالگرد پروانه و داریوش فروهر برگزار می شود از ورود ما و شرکت کنندگان به داخل کوچه جلوگیری کردند.
پرستوی عزیز فهمیده بود که نسرین آمده, در محاصره ی نیروهای لباس شخصی و ظاهرا امنیتی به دیدن ما آمد. زمانی که پرستو و نسرین پس از سالها همدیگر را در آغوش کشیده بودند برای آزار و اذیت گاز فلفل زدند. به هر حال پرستو را در وسط خیابان دیدیم و بدون امکان شرکت در مراسم راهی خانه هایمان شدیم.



پرستو فروهر شیوه این مأموران را آزاردهنده توصیف و اضافه کرد که آنها خودشان وارد خانه شدند و ادعا کردند که باید در این مراسم حضور داشته باشند.


چند روز پیش پرستو فروهر در یادداشتی درباره شیوه حکومت در اعمال محدودیت برای برگزاری مراسم فروهرها نوشت: «به باور من این شیوه تنها سرپوشی ست بر‌‌ همان ممنوعیت‌هایی که در هفت سال گذشته به ناحق بر ما تحمیل شده است. می‌خواهند ممنوعیت را اعمال کنند اما از بیان واضح آن طفره بروند و نام دیگری برای آن جعل کنند. در طی این سال‌ها بار‌ها و بار‌ها با تحریف و جعل مفاهیم روبرو شده‌ام؛ مخدوش کردن حقایق از سوی مسئولان قضایی، زیر نام دادرسی پروندهٔ قتل پدرومادرم واضح‌ترین و دردناک‌ترین این جعل‌ها بوده است.»


سه شنبه, ۲۸ آبان , ۱۳۹۲ پرستو فروهر فرزند فروهرها درمصاحبه با “روز آنلاین” گفت : “حتی نمیخواهند مسئولیت ممنوعیت برگزاری مراسم را برعهده بگیرند ولی چارچوب هایی که تحمیل میکنند همان است. با شیوه فعلی شان فقط میخواهند تحریف کنند و بر این ماجرا سرپوش بگذارند”.

با گذشت ۱۵ سال از قتل پدر و مادر شما، از چه می ترسند که حتی مراسم در خانه را نیز تاب نمی آورند آن هم در شرایطی که خود مسئولیت قتل آنها را پذیرفته اند؟ فرزند فروهرها میگوید: “اینها اولا از این ترس دارند که افکار و عقاید عزیزانی که کشته شدند با یادآوری خاطره آنها، هر چه بیشتر مطرح و رجوع شود به آنچه که آنها کرده و گفته اند. بعد هم مساله دادخواهی آنهاست.این دادخواهی به اعتقاد ما دادخواهی ناتمامی است؛ برای اینکه دستگاه قضایی جمهوری اسلامی روند عادلانه ای را پیش نبرد. یک پرونده مخدوش و سراپا نقص را پشت درهای بسته به دادگاه بردند، ماموران اجرای حکم را به محاکمه کشیدند ولی دستوردهندگان و آن بستر سازمانی که این جنایت ها درون آن پدید آمده بود به پاسخگویی وادار نشدند. همین مطالبی است که در سالگردها باید روی آن تکیه کرد و گفت. نمی خواهند این ها بیان شود برای اینکه همانطور که آن موقع نگذاشتند روند قضایی درست به سرانجام برسد الان هم نمیخواهند باز خواست و دادخواهی در افکار عمومی مطرح شود.


او می گوید که چگونگی برگزاری مراسم روشن نیست: “من آمده ام اینجا که مراسم را برگزار کنم و امید دارم که بشود. ولی می خواستم آنچه را که در وزارت اطلاعات به من گفتند مردم به صورت شفاف بدانند. بدانند که باز ما را در چه شرایط پرمخصمه ای گیر انداخته اند”.


پرستو فروهر، فرزند این دو قربانی، در گفت وگو با بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه درباره چگونگی اعمال محدودیت از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در این مراسم سخن می گوید.


No comments:

Post a Comment