Tuesday, November 26, 2013

نه دولت آمریکا و نه اتحادیۀ اروپا هیچکدام سخنان محمدباقر نوبخت را تأئید نکردند

B969ACE4 85F4 4CD5 866F 969F6FD65743 mw1024 n s نه دولت آمریکا و نه اتحادیۀ اروپا هیچکدام سخنان محمدباقر نوبخت را تأئید نکردند


ساعاتی پس از توافقات ژنو بر سر برنامۀ اتمی ایران، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی، مدعی شد که پیرو این توافقات، آمریکا ٨ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شدۀ ایران را آزاد کرده است. وی تأثیر مثبت توافقات ژنو را بر اقتصاد ایران «بسزا» توصیف کرد و افزود که با این توافقات «تحریم‌ها علیه ایران نیز کاهش خواهد یافت.»


به گزارش رادیو فرانسه با این حال، نه دولت آمریکا و نه اتحادیۀ اروپا هیچکدام سخنان محمدباقر نوبخت را تأئید نکردند. کاخ سفید واشنگتن پیشتر گفته بود که تنها ٧ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شدۀ ایران، آنهم طی دوره‌ای ۶ ماهه و به تدریج آزاد خواهد شد و لوران فابیوس، وزیر امور خارجۀ فرانسه، نیز تصریح نموده بود که تنها در دسامبر آینده موضوع آزاد کردن بخشی از دارایی‌های ایران و تعدیل تحریم‌ها علیه برخی فرآورده‌های مورد نیاز این کشور، از سوی وزرای امور خارجۀ اتحادیۀ اروپا بررسی خواهد شد.



 رسایی: جام زهر به مردم دادند؛ خبر آزادسازی ۸ میلیارد دلار اموال ایران تکذیب شد


عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تاکید کرد: یک جام زهری به مردم داده شده اما با ابزار رسانه ای آن را تبدیل به شربت شیرین می کنند.



در اظهاراتی جداگانه، یک مقام ارشد خزانه داری آمریکا که نخواسته نامش فاش شود، امروز سه شنبه بیست و ششم نوامبر، گفت که توافقات ژنو گشایندۀ فصل تجارت با ایران نیست و اینکه توافقات صورت گرفته تأثیر چندانی بر اقتصاد ایران نخواهند گذاشت. همین منبع افزوده است که آزاد کردن ۶ تا ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شدۀ ایران از جمله ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از سوی دولت آمریکا تغییری در وضعیت وخیم اقتصاد ایران و شاخص‌های اقتصادی این کشور به وجود نخواهد آورد.

همین مقام افزوده است که تولید ناخالص ایران در سال گذشته ۵ درصد کاهش یافته و این کاهش در سال جاری نیز ادامه خواهد یافت. ریال در دو سال گذشته دست کم ۶۰ درصد ارزش خود را از دست داده؛ نرخ تورم بین ۴۵ تا ۸۰ درصد در نوسان است؛ شمار بیکاران به ۵۰ درصد نیروی فعال کشور بالغ می شود؛ صادرات نفت ایران به اعتراف خود مقامات جمهوری اسلامی نسبت به سال ۱۳۹۱ دست کم ۶۰ درصد کاهش یافته و خلاصه اینکه اقتصاد ایران با نرخ رشد منفی ۶ درصد، در رکود کامل به سر می برد.


به بیان دیگر، اقتصاد ایران از رمق افتاده و به گفتۀ مقام خزانه داری آمریکا رهبران جمهوری اسلامی در نتیجۀ تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی بین المللی عاقبت به پای میز مذاکره آمده اند و عقب نشینی کرده اند و به همین دلیل تا مرحلۀ بعدی مذاکرات و توافقات احتمالی جدید که در تابستان آینده صورت خواهد گرفت فشارهای اقتصادی علیه این کشور به قوت خود باقی و دارایی‌های ۶۰۰ شخصیت حقوقی و حقیقی ایران مسدود خواهند ماند.


در اظهاراتی جداگانه، مدیر شرکت فرانسوی “توتال”، “کریستف دو مارژوری”، بیان داشت که توافقات ژنو به معنای لغو تحریم‌ها علیه ایران نیست و به همین دلیل شرکت نفتی فرانسوی توتال قصد بازگشت به بازار نفت و گاز ایران را در حال حاضر ندارد. به بیان دیگر تنها در تابستان سال ۲۰۱۴ تحریم‌های اصلی علیه ایران احتمالاً لغو خواهند شد، در صورتی که البته این کشور تا آن زمان به تعهدات و توافقات امضا شده در ژنو پایبند بماند.


در واقع، تنها در صورت استمرار توافقات جاری و شکل گیری توافقات جدید می توان لغو تحریم‌های اصلی علیه نفت و بانک مرکزی ایران را در میان مدت محتمل دانست و نشانه‌های بهبود را در اقتصاد ایران در درازمدت پیش بینی کرد.

با این حال، حتا اگر تحریم‌های بین المللی همین امروز علیه نفت ایران لغو می شد، این کشور توانایی افزایش تولید و صدور نفت را نداشت. نداشت، به این خاطر که اولاً ایران به عنوان عضو سازمان جهانی اوپک ناگزیر از رعایت سهمیه تولید خود است که از سوی این سازمان تعیین می شود. ثانیاً، افزایش تولید نفت ایران نیازمند سرمایه گذاری‌های هنگفت و درازمدت است. ثالثاً تحریم‌های بین المللی مانع از نگهداری تأسیسات و چاه‌های موجود نفتی ایران شده اند.




دنیای اقتصاد

(۰۶:۵۵)


logo rfi redbg نه دولت آمریکا و نه اتحادیۀ اروپا هیچکدام سخنان محمدباقر نوبخت را تأئید نکردند








در واقع، بیش از تأثیر فوری توافقات ژنو بر وضعیت اقتصادی ایران، تصمیم رهبران این کشور برای رسیدن به این توافقات از اهمیت بالایی برخوردار است. این تصمیم از یک طرف نشان میدهد که اقتصاد ایران، برغم همۀ ادعاهای اولیه، در نتیجۀ فشارهای بین المللی از رمق افتاده است و از طرف دیگر حاکمان جمهوری اسلامی بیش از هر وقت از پی‌آمدهای اجتماعی وضعیت فلاکت بار اقتصادی کشور نگرانند. آنان نگرانند که این وضعیت ناگهان به انفجار اجتماعی منجر شود و کل نظام اسلامی حاکم بر ایران را در معرض فروپاشی قرار بدهد.


در هرحال، آنچه مسلم است این است که نه فقط تحریم‌های بین المللی شکاف میان گرایش‌های مختلف قدرت سیاسی‌نظامی ایران را تشدید کرده، بلکه این شکاف با انجام توافقات محتمل پایدار حول برنامۀ هسته‌ای ایران شدیدتر نیز خواهد شد.


رهبران رژیم اسلامی ایران که بعضاً تحریم‌های بین المللی را تاکنون نه تهدید که فرصتی برای خودکفایی اقتصادی کشور می دانستند، اکنون با عقب نشینی از مواضع گذشته تلویحاً اعتراف می کنند که تحریم‌های بین المللی اقتصاد کشور را فلج و آنان را ناگزیر از چرخشی محسوس در سیاست‌ها و رفتارهای خارجی‌شان ساخته است.

شکی نیست که این چرخش فقط به موضوع اتمی ایران خلاصه نخواهد شد. مذاکرات رسمی و علنی وزرای امور خارجۀ ایران و آمریکا و گفتگوی تلفنی رؤسای جمهوری دو کشور به تنهایی گویای سرآغاز فرآیندی تازه، اگر نه بی‌سابقه، در حیات حکومت اسلامی ایران است که نتایج بلندمدتش از هم اکنون روشن نیست، هر چند این فرآیند اعتراف ضمنی و ناخواستۀ رهبران نظام اسلامی، و‌ای بسا شخص رهبر جمهوری اسلامی، آیت الله خامنه ای، به این واقعیت است که ادامۀ وضع موجود در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی از این پس امکان‌پذیر نیست.



نه دولت آمریکا و نه اتحادیۀ اروپا هیچکدام سخنان محمدباقر نوبخت را تأئید نکردند

No comments:

Post a Comment