Monday, November 18, 2013

نظام بهداشت و درمان ایران "در آستانه ورشکستگی است"

بیمارستان‌ نظام بهداشت و درمان ایران در آستانه ورشکستگی است


بسیج دانشجویی تعدادی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در نامه‌ای سرگشاده به وزیر بهداشت هشدار داده در صورت ادامه روند واگذاری اختیارات حاکمیتی به نظام پزشکی، بایستی منتظر فلج شدن نظام بهداشت و درمان بود.


در این نامه آمده واگذاری حق حاکمیتی تعرفه گذاری طی سال های متمادی به سازمان صنفی نظام پزشکی موجب شده مردم ۷۰ درصد هزینه خدمات درمانی را از جیب بپردازند در حالیکه متوسط پرداخت از جیب مردم در جهان ۱۸ درصد است.


در صورت ادامه این روند و با رسیدن پرداخت ۱۰۰درصد هزینه‌ها از جیب مردم، باید منتظر “فلج شدن” سیستم بود.




مشکلات سیستم بهداشت و درمان از دید بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی




  • پاسداری نظام پزشکی از منافع قشر نازکی از پزشکان متخصص

  • بالا بودن قیمت و عدم کنترل تعرفه خدمات درمانی در بخش خصوصی

  • زیرمیزی پزشکان و بی قانونی در حوزه سلامت و ضعف نظارت

  • حضور مدیرانی در سطوح کلان که به اقتضای حرفه اصلی خود با اجرای قانون تضاد منافع دارند

  • عدم تفکیک پزشکان بخش خصوصی و دولتی

  • ورود آسیب زننده بیمه های تکمیلی

  • ضعف بیمه های پایه به علت سوء مدیریت منابع مالی دولتی (پوشش بسیار ضعیف بیمه های پایه در حد ۱۰ درصد)





این در حالیست که به گفته طاهر موهبتی معاون وزیر بهداشت، در حال حاضر ۷۰ درصد هزینه های درمان را مردم می‌پردازند اما بر اساس سند چشم انداز توسعه باید تا دو سال آینده سهم مردم به ۳۰ درصد برسد.


روزنامه جمهوری اسلامی در شماره ۱۵ آبان خود با اشاره به همین موضوع از قول یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیشنهاد کرده بود “با اختصاص ۱۰ درصد از هدفمندی یارانه‌ها به نظام سلامت، ۹۰ درصد مشکلات بهداشت و درمان کشور رفع خواهد شد.”


“در غیر این صورت هزینه‌های درمان که اکنون ۷۰ درصد آن از جیب مردم پرداخت می‌شود، به ۱۰۰ درصد رسیده که ضمن فلج کردن خانواده‌های بیماران و به زیر خط فقر بردن تعداد بیشتری از مردم، بیمارستان‌ها را نیز به ورطه ورشکستگی خواهد کشاند.”


این روزنامه فرو رفتن نظام درمان و سلامت را در حالتی از “اغما”، میراث دولت نهم و دهم دانسته بود.


اسفندماه سال گذشته دکتر حسن تامینی لیچائی عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشدار داده بود “بودجه سال ۹۲ در بخش بهداشت و درمان با کاهش ۱۵درصدی نسبت به سال جاری مواجه است و همین مساله شرایط حاکم بر نظام سلامت را بیش از پیش مشکل زا می‌کند.”


او پیش بینی کرده بود “سال آینده شرایط فوق العاده سخت و پر مشکلی برای نظام سلامت خواهد بود و حتی می‌توان آن را سال بحرانی توصیف کرد مگر اینکه سهم نظام سلامت از بودجه پررنگ‌تر شده و مشکلات مالی حاکم بر آن کاسته شود.”






به گفته طاهر موهبتی معاون وزیر بهداشت از ۵۶ هزار میلیارد تومان هزینه حوزه سلامت، ۴۰ هزار میلیارد تومان در بخش درمان هزینه می شود که از این میزان ۵ هزار میلیارد تومان از اعتبارات دولتی و ۹ هزار میلیارد تومان از بیمه پرداخت می‎شود و ۲۶ هزار میلیارد تومان را مردم می‌پردازند.






در روزهای گذشته مسئولان وزارت بهداشت نیز به ناچار به ابعاد مشکلاتی که این وزارتخانه با آن مواجه است اشاره کرده‌اند از جمله وزیر بهداشت که این وزارتخانه را بیمار و نیازمند درمان می‌داند.


دکتر سیدحسن هاشمی گفته وزارت بهداشت هم اکنون حدود ۷ هزار میلیارد تومان بدهی دارد که با سه هزار میلیارد تومان بدهی سال‌های قبل، کسری بودجه وزارت بهداشت به حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان می‌رسد.


“اگر نتوانیم خدمات را به قیمت واقعی عرضه کنیم و بیمه‌ها نیز منابع تامین آن را نداشته باشند همه بیمارستان‌های کشور کاملا ورشکسته می‌شوند، هرچند در حال حاضر نیز با این شرایط فاصله چندانی ندارند.”






به گفته وزیر بهداشت، از ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته برای اجرای طرح پزشک خانواده تنها ۲ درصد آن محقق شده است که بعید است این میزان تا آخر سال به ۴ یا ۵ درصد برسد.






به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی بیمارستانها به دلیل عدم اختصاص بودجه و بدهی سنگین بیمه‌ها به این مراکز، قادر به ارائه خدمات موظف و قانونی به بیمه شدگان نیستند و مجبورند قسمت اعظم هزینه‌ها را برخلاف قانون از بیماران درخواست کنند.


به گفته مسئولان شرایط حداقل در چند ماه پایانی سال ۹۲ ، “بحرانی” خواهد ماند و کار زیادی نمی توان انجام داد زیرا همه وزارتخانه‌ها در سال ۹۲ کسری بودجه دارند.



منبع: بی‌ بی‌ سی‌ فارسی



نظام بهداشت و درمان ایران "در آستانه ورشکستگی است"

No comments:

Post a Comment