Sunday, November 24, 2013

اوباما: هر اقدام لازم برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب اتم را انجام می دهم

 اوباما: هر اقدام لازم برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب اتم را انجام می دهم


دبی – العربیه.نت فارسی


باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا گفته است که توافق اتمی صورت گرفته با ایران گامی اولی برای دستیابی به توافق کامل بر سر برنامه هسته ای تهران است.


به گزارش خبرگزاری رویترز، باراک اوباما که پس از توافق اتمی میان ایران و گروه ۱+۵ در کاخ سفید سخنرانی می کرد گفت اگر ایران در شش ماه آینده به تعهدات خود پایبن نباشد، کاهش تحریم های این کشور آغاز خواهد شد و فشارها بر آن افزایش خواهد یافت.


اوباما گفت که ایران دیگر نخواهد توانست نسل جدید سانترفیوژهای خود را بر پایه توافق اتمی صورت گرفته نصب کند.


او تصریح کرد ایران برای مدت های درازی به تعهدات خود عمل نکرد از همین رو علیه آن تحریم هایی وضع شد که اقتصادش را دچار مشکل کرد.


رئیس جمهور آمریکا با اشاره به مکالمه تلفنی اش با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و چند دوره مذاکرات میان جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت: ”دیپلماسی مسیر جدیدی در مسیر دنیای بهتری باز کرد. مسیری که به ما اطمینان می دهد برنامه اتمی ایران صلح آمیز است و به سمت ساخت بمب اتم پیش نمی رود.”


اوباما افزود: ”در طول ۱۰ سال گذشته این برای این بار است که توانستیم به توافقی برای جلوگیری از توسعه برنامه اتمی ایران دست یابیم. ایران دیگر سانترفیوژهای جدیدی نصب نمی کند و ساخت نیروگاه آب سنگین اراک را متوقف می کند. همچنین کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به فعالیت های هسته ای ایران دسترسی خواهند داشت.”


او تاکید کرده است: ”این یک توافق اولیه و مدت آن ۶ ماه است که اگر ایران به تعهدات خود بر پایه آن پایبند نباشد، تحریم های جدیدی علیه آن وضع خواهد شد.”


اوباما افزوده است که ایران چون پیشتر به تعهدات خود عمل نکرده است، باید بپذیرد که محدودیت هایی بر فعالیت اتمی اش وضع شود تا از مسالمت آمیز بودن آن اطمینان حاصل شود.


او تاکید کرده است که این توافق می تواند مسیری باشد برای بازگشت ایران به جامعه جهانی اما اگر مسیر انزوا را انتخاب کند، تحریم های جدیدی علیه آن وضع خواهد شد.


رئیس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنانش گفت که یک اتحاد جهانی برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب اتم شکل گرفته است.


اوباما خاطرنشان کرد که به عنوان رئیس جمهور و فرمانده کل قوا هر اقدام لازم برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب اتم را انجام خواهد داد.


او در عین حال گفت که وظیفه اش این است که در گام اول از مسیر دپلماسی حرکت کند و جنگ راه حل آخر است.


بامداد یکشنبه ۲۴-۱۱-۲۰۱۳ ایران و گروه ۱+۵ پس از چهار روز مذاکرات فشرده، به توافق اولیه ای بر سر پرونده اتمی تهران دست یافتند.



اوباما: هر اقدام لازم برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب اتم را انجام می دهم

No comments:

Post a Comment